AVG wil zoek- en browsergeschiedenis van klanten verkopen

privacy

Antivirusbedrijf AVG mag de zoek- en browsergeschiedenis van gebruikers verkopen aan derde partijen. Dit blijkt uit het nieuwe privacybeleid van AVG. Wel belooft het bedrijf de data eerst te anonimiseren.

Het nieuwe privacybeleid van AVG geldt vanaf 15 oktober. Het bedrijf stelt zelf overigens tegenover Wired dat zijn privacybeleid al langer de mogelijkheid biedt geanonimiseerde ‘niet persoonlijke data’ van klanten te verkopen aan derden, maar dat dit tot nu toe met andere bewoording werd omschreven.

‘Verdienmodel is noodzakelijk’

Een woordvoerder van het bedrijf stelt dat om in de toekomst de beveiligingssoftware gratis te kunnen aanbieden AVG een verdienmodel nodig heeft. Deze bestaat uit het verkopen van abonnementen op de betaalde variant van de antivirussoftware, advertenties en ‘datamodellen’, waarmee het bedrijf lijkt te doelen op de verkoop van zoek- en browsergegevens van klanten.

Ook benadrukt de woordvoerder dat klanten die niet willen dat hun gegevens worden doorverkocht het verzamelen hiervan in de software kunnen uitschakelen. AVG belooft de functionaliteiten van de software niet in te perken voor klanten die hiervoor kiezen.

Meer over
Lees ook
Sluit donderdag 2 december aan bij uw lokale PrivacyConnect Chapter Chair community

Sluit donderdag 2 december aan bij uw lokale PrivacyConnect Chapter Chair community

De Chapter meetings richten zich op de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van privacyregelgeving, waaronder CCPA, CPRA, Schrems II en LGPD, en voorzien van panels van privacy professionals om operationele best practices te bespreken.

Onegini en iWelcome fuseren tot de grootste Europese IAM SaaS leverancier

Onegini en iWelcome fuseren tot de grootste Europese IAM SaaS leverancier

De Nederlandse SaaS softwarebedrijven Onegini en iWelcome zijn vandaag gefuseerd tot OneWelcome. De combinatie van de twee bedrijven maakt dit tot de grootste Europese SaaS leverancier van Customer Identity & Access Management (CIAM).

Deel mee aan de OneTrust webinar Data mapping: De basis van elk privacy programma

Deel mee aan de OneTrust webinar Data mapping: De basis van elk privacy programma

Data mapping is een essentieel onderdeel van elk privacy programma. Begrijpen hoe gegevens door de organisatie stromen is dan ook een eerste vereiste om de gegevens te kunnen beveiligen en risico’s te analyseren.