AVG wil zoek- en browsergeschiedenis van klanten verkopen

privacy

Antivirusbedrijf AVG mag de zoek- en browsergeschiedenis van gebruikers verkopen aan derde partijen. Dit blijkt uit het nieuwe privacybeleid van AVG. Wel belooft het bedrijf de data eerst te anonimiseren.

Het nieuwe privacybeleid van AVG geldt vanaf 15 oktober. Het bedrijf stelt zelf overigens tegenover Wired dat zijn privacybeleid al langer de mogelijkheid biedt geanonimiseerde ‘niet persoonlijke data’ van klanten te verkopen aan derden, maar dat dit tot nu toe met andere bewoording werd omschreven.

‘Verdienmodel is noodzakelijk’

Een woordvoerder van het bedrijf stelt dat om in de toekomst de beveiligingssoftware gratis te kunnen aanbieden AVG een verdienmodel nodig heeft. Deze bestaat uit het verkopen van abonnementen op de betaalde variant van de antivirussoftware, advertenties en ‘datamodellen’, waarmee het bedrijf lijkt te doelen op de verkoop van zoek- en browsergegevens van klanten.

Ook benadrukt de woordvoerder dat klanten die niet willen dat hun gegevens worden doorverkocht het verzamelen hiervan in de software kunnen uitschakelen. AVG belooft de functionaliteiten van de software niet in te perken voor klanten die hiervoor kiezen.

Meer over
Lees ook
Woningcorporatie Plavei houdt klantgegevens veilig met Zivver

Woningcorporatie Plavei houdt klantgegevens veilig met Zivver

Zivver, leider op het gebied van veilige communicatie-oplossingen, maakt bekend dat woningcorporatie Plavei heeft gekozen voor Zivver, hierdoor kunnen 55 medewerkers op een veilige wijze vertrouwelijke informatie mailen naar huurders en externe partijen. Plavei is een vooruitstrevende woningcorporatie die veel waarde hecht aan het voldoen aan de A1

30% van de patiënten maakt zich zorgen over privacy e-healthdiensten

30% van de patiënten maakt zich zorgen over privacy e-healthdiensten

93 procent van de Europese medische organisaties heeft e-health-oplossingen geïmplementeerd, zoals monitoring op afstand via wearable devices en realtime communicatie met patiënten. Dit blijkt uit onderzoek van Kaspersky onder 389 zorgorganisaties uit 36 landen, waaronder 99 zorgverleners uit Europa en 10 in Nederland, naar het gebruik van e-healt1

Privacy Company controleert naleving privacywetgeving door cloudproviders

Privacy Company voert data protection impact assessments (DPIA’s) uit om duidelijk te maken of en waar privacyrisico’s ontstaan bij het gebruik van softwareproducten en online diensten. Een DPIA brengt de risico’s in kaart en beschrijft maatregelen die cloudproviders en hun klanten zouden moeten nemen om de risico’s te verkleinen of te voorkomen.