AVG wil zoek- en browsergeschiedenis van klanten verkopen

privacy

Antivirusbedrijf AVG mag de zoek- en browsergeschiedenis van gebruikers verkopen aan derde partijen. Dit blijkt uit het nieuwe privacybeleid van AVG. Wel belooft het bedrijf de data eerst te anonimiseren.

Het nieuwe privacybeleid van AVG geldt vanaf 15 oktober. Het bedrijf stelt zelf overigens tegenover Wired dat zijn privacybeleid al langer de mogelijkheid biedt geanonimiseerde ‘niet persoonlijke data’ van klanten te verkopen aan derden, maar dat dit tot nu toe met andere bewoording werd omschreven.

‘Verdienmodel is noodzakelijk’

Een woordvoerder van het bedrijf stelt dat om in de toekomst de beveiligingssoftware gratis te kunnen aanbieden AVG een verdienmodel nodig heeft. Deze bestaat uit het verkopen van abonnementen op de betaalde variant van de antivirussoftware, advertenties en ‘datamodellen’, waarmee het bedrijf lijkt te doelen op de verkoop van zoek- en browsergegevens van klanten.

Ook benadrukt de woordvoerder dat klanten die niet willen dat hun gegevens worden doorverkocht het verzamelen hiervan in de software kunnen uitschakelen. AVG belooft de functionaliteiten van de software niet in te perken voor klanten die hiervoor kiezen.

Meer over
Lees ook
Meld je hier aan voor PrivacyConnect – Amsterdam editie!

Meld je hier aan voor PrivacyConnect – Amsterdam editie!

Sluit aan voor de Amsterdam-editie van de PrivacyConnect community Chapter-bijeenkomst onder leiding van de lokale Chapter Chairs. In deze bijeenkomst duiken we de diepte in en bespreken we de allernieuwste ontwikkelingen rondom privacyregelgeving met aandacht voor de AVG, CCPA, Schrems II en LGDP.

Bedrijfsgegevens verzamelen bij werknemers – wat met de privacy?

Bedrijfsgegevens verzamelen bij werknemers – wat met de privacy?

In hun voortdurende streven naar meer efficiëntie – nodig om concurrenten het hoofd te bieden – verkennen steeds meer bedrijven de mogelijkheden van process mining. Met behulp van process-miningtechnologie kan men onderzoeken hoe processen werkelijk verlopen in een organisatie

SURF Security en Privacy Award 2021 voor Universiteit Maastricht

SURF Security en Privacy Award 2021 voor Universiteit Maastricht

Universiteit Maastricht is de winnaar van de SURF Security en Privacy Award 2021. De universiteit krijgt de award voor de open wijze waarop zij hun kennis en ervaring hebben gedeeld over de ernstige ransomware-aanval die hen vlak voor kerst 2019 trof.