AVG wil zoek- en browsergeschiedenis van klanten verkopen

privacy

Antivirusbedrijf AVG mag de zoek- en browsergeschiedenis van gebruikers verkopen aan derde partijen. Dit blijkt uit het nieuwe privacybeleid van AVG. Wel belooft het bedrijf de data eerst te anonimiseren.

Het nieuwe privacybeleid van AVG geldt vanaf 15 oktober. Het bedrijf stelt zelf overigens tegenover Wired dat zijn privacybeleid al langer de mogelijkheid biedt geanonimiseerde ‘niet persoonlijke data’ van klanten te verkopen aan derden, maar dat dit tot nu toe met andere bewoording werd omschreven.

‘Verdienmodel is noodzakelijk’

Een woordvoerder van het bedrijf stelt dat om in de toekomst de beveiligingssoftware gratis te kunnen aanbieden AVG een verdienmodel nodig heeft. Deze bestaat uit het verkopen van abonnementen op de betaalde variant van de antivirussoftware, advertenties en ‘datamodellen’, waarmee het bedrijf lijkt te doelen op de verkoop van zoek- en browsergegevens van klanten.

Ook benadrukt de woordvoerder dat klanten die niet willen dat hun gegevens worden doorverkocht het verzamelen hiervan in de software kunnen uitschakelen. AVG belooft de functionaliteiten van de software niet in te perken voor klanten die hiervoor kiezen.

Meer over
Lees ook
Datalek door ransomware alleen melden omdat de verzekering het eist – dure grap

Datalek door ransomware alleen melden omdat de verzekering het eist – dure grap

Bedrijf B in Oostenrijk wordt op 6 maart 2023 platgelegd door ransomware. Alle data is versleuteld, het bedrijf doet hiervan melding bij de politie en de verzekering. Die twee stappen klinken logisch, maar het is onvoldoende.

Bolletje kiest voor het veilige communicatieplatform van Zivver

Bolletje kiest voor het veilige communicatieplatform van Zivver

Zivver, leider op het gebied van veilige communicatie-oplossingen, maakt bekend dat Bolletje heeft gekozen voor Zivvers veilige communicatieplatform. Hierdoor kunnen alle 200 werknemers met een mailaccount op een veilige en gebruiksvriendelijke wijze privacygevoelige informatie delen.

GDPR: precies op tijd of alweer achterhaald?

GDPR: precies op tijd of alweer achterhaald?

Jakub Lewandowski, legal director en global data governance officer bij Commvault, kijkt terug op wat de GDPR de EU heeft gebracht en blikt vooruit op de uitdagingen die er nog liggen.