‘Snelle omarming van nieuwe betaaltechnieken zorgt voor slechte beveiliging’

creditcard

ICT-bedrijven omarmen in een hoog tempo nieuwe betaaltechnieken die klanten de mogelijkheid geven op een gebruiksvriendelijkere manier af te rekenen. De systemen worden echter zo snel ontwikkeld dat bijna 70% van de Amerikaanse IT-, security-, risk management-, productontwikkeling- en andere professionals die te maken hebben met betalingsverkeer bang is dat dit ten koste gaat van security.

Dit blijkt uit het onderzoek ’Data Security in the Evolving Payments Ecosystem Study’ van Experian Data Breach Resolution en Ponemon Institute. Opvallend genoeg is juist de druk vanuit de klanten die het risico lopen slachtoffer te worden van slechte beveiliging de aanleiding nieuwe betaalmethodes in een hoog tempo te ontwikkelen. 53% van de respondenten geeft in het onderzoek aan dat gebruiksgemak belangrijker is dan beveiliging.

Slechts gesteld met beveiliging

Het blijkt dan ook slecht gesteld te zijn met de beveiliging van betaaltechnologie. Slechts de helft van de 748 ondervraagde respondenten geeft aan (enige) vertrouwen te hebben in de beveiliging van opkomende betaalsystemen. Als we kijken naar de systemen die het grootste risico oplopen noemt 34% online aankopen, 25% point-of-sale apparaten (kassasystemen) en 24% mobiele betalingen. 47% van de respondenten stelt dat hun organisatie niet in staat is op effectieve wijze geïdentificeerde beveiligingsrisico’s aan te pakken.

Op de vraag wie verantwoordelijk is voor de beveiliging van betaalsystemen wordt erg gevarieerd geantwoord. 45% noemt banken verantwoordelijk, terwijl 40% stelt dat creditcardmaatschappijen verantwoordelijk zijn. 33% ziet vooral een verantwoordelijkheid weggelegd voor overheden. Als we echter kijken naar het beschermen van klantdata nadat een cyberaanval daadwerkelijk heeft plaatsgevonden ontstaat een geheel ander beeld. In dit geval noemt 75% het bedrijf waar het datalek plaatsvond verantwoordelijk, terwijl 69% naar de banken wijzen die creditcards hebben verstrekt.

Meer over
Lees ook
Webshops en financieel dienstverleners zijn het vaakst slachtoffer van datadiefstal

Webshops en financieel dienstverleners zijn het vaakst slachtoffer van datadiefstal

Webshops en financieel dienstverleners zijn het vaakst slachtoffers van cybercriminelen die data stelen. 48% van de e-commerce/online winkels en 41% van de financiële dienstverlenende organisaties is in de afgelopen 12 maanden door cybercrime financieelgerelateerde informatie kwijtgeraakt. Dit blijkt uit onderzoek van Kaspersky Lab onder IT-profes1

Gegevensverlies door Internet of Things baren consumenten veel zorgen

Gegevensverlies door Internet of Things baren consumenten veel zorgen

Consumenten maken zich veel zorgen over Internet of Things. 64% van de huiseigenaren stelt 'extreem bezorgd' te zijn over gegevensverlies of -diefstal door Internet of Things. 26% is 'enigzins bezorgd'. Dit blijkt uit onderzoek van Fortinet onder 1.801 huiseigenaren met verstand van techniek. De consumenten zijn gevraagd naar Internet of Things in1

NCSC: 'Ook accountgegevens van Nederlandse bedrijven onder gestolen gegevens Duitsland'

NCSC: 'Ook accountgegevens van Nederlandse bedrijven onder gestolen gegevens Duitsland'

Begin deze maand maakt de Duitse overheid bekend dat een botnet 18 miljoen accountgegevens heeft weten te bemachtigen van burgers. Het gaat hierbij om e-mailadressen en wachtwoorden van zowel bedrijven als burgers. Het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) waarschuwt dat hierbij ook Nederlandse accountgegevens zijn aangetroffen. De organisatie w1