‘Snelle omarming van nieuwe betaaltechnieken zorgt voor slechte beveiliging’

creditcard

ICT-bedrijven omarmen in een hoog tempo nieuwe betaaltechnieken die klanten de mogelijkheid geven op een gebruiksvriendelijkere manier af te rekenen. De systemen worden echter zo snel ontwikkeld dat bijna 70% van de Amerikaanse IT-, security-, risk management-, productontwikkeling- en andere professionals die te maken hebben met betalingsverkeer bang is dat dit ten koste gaat van security.

Dit blijkt uit het onderzoek ’Data Security in the Evolving Payments Ecosystem Study’ van Experian Data Breach Resolution en Ponemon Institute. Opvallend genoeg is juist de druk vanuit de klanten die het risico lopen slachtoffer te worden van slechte beveiliging de aanleiding nieuwe betaalmethodes in een hoog tempo te ontwikkelen. 53% van de respondenten geeft in het onderzoek aan dat gebruiksgemak belangrijker is dan beveiliging.

Slechts gesteld met beveiliging

Het blijkt dan ook slecht gesteld te zijn met de beveiliging van betaaltechnologie. Slechts de helft van de 748 ondervraagde respondenten geeft aan (enige) vertrouwen te hebben in de beveiliging van opkomende betaalsystemen. Als we kijken naar de systemen die het grootste risico oplopen noemt 34% online aankopen, 25% point-of-sale apparaten (kassasystemen) en 24% mobiele betalingen. 47% van de respondenten stelt dat hun organisatie niet in staat is op effectieve wijze geïdentificeerde beveiligingsrisico’s aan te pakken.

Op de vraag wie verantwoordelijk is voor de beveiliging van betaalsystemen wordt erg gevarieerd geantwoord. 45% noemt banken verantwoordelijk, terwijl 40% stelt dat creditcardmaatschappijen verantwoordelijk zijn. 33% ziet vooral een verantwoordelijkheid weggelegd voor overheden. Als we echter kijken naar het beschermen van klantdata nadat een cyberaanval daadwerkelijk heeft plaatsgevonden ontstaat een geheel ander beeld. In dit geval noemt 75% het bedrijf waar het datalek plaatsvond verantwoordelijk, terwijl 69% naar de banken wijzen die creditcards hebben verstrekt.

Meer over
Lees ook
Hackers stelen 1,16 miljoen creditcards bij Staples

Hackers stelen 1,16 miljoen creditcards bij Staples

Opnieuw zijn hackers bij een winkelketen ervandoor gegaan met een grote hoeveelheid creditcards. Ditmaal hebben hackers toegeslagen bij de leverancier van winkelketen Staples. De hackers hebben de creditcardgegevens van 1,16 miljoen klanten van het bedrijf buitgemaakt. Staples maakt de hack zelf bekend in een verklaring op haar website. Tijdens e1

Rex Mundi publiceert data van Belgische medische controledienst

Rex Mundi publiceert data van Belgische medische controledienst

Een externe database van de Belgische medische controledienst Mensure Absenteïsme is gehackt. Cybercriminelen hebben de dienst geprobeerd af te persen en uiteindelijk de gestolen data online gezet. Het gaat om enkele duizenden ‘records’ van aanvragen door bedrijven die willen laten controleren of medewerkers ziek zijn. Medische gegevens van Belgen1

Snapchat: 'Hack vond plaats bij server van derde partij'

Snapchat: 'Hack vond plaats bij server van derde partij'

Honderdduizenden privéfoto's van Snapchat-gebruikers zijn afgelopen week uitgelekt. Hackers zouden een server van  een app van een derde partij hebben gehackt en de foto's hebben buitgemaakt. Snapchat laat in een verklaring weten gebruikers in zijn voorwaarden ten strengste af te wijzen dit soort apps te gebruiken. Het lek is afgelopen vrijdag bek1