‘Snelle omarming van nieuwe betaaltechnieken zorgt voor slechte beveiliging’

creditcard

ICT-bedrijven omarmen in een hoog tempo nieuwe betaaltechnieken die klanten de mogelijkheid geven op een gebruiksvriendelijkere manier af te rekenen. De systemen worden echter zo snel ontwikkeld dat bijna 70% van de Amerikaanse IT-, security-, risk management-, productontwikkeling- en andere professionals die te maken hebben met betalingsverkeer bang is dat dit ten koste gaat van security.

Dit blijkt uit het onderzoek ’Data Security in the Evolving Payments Ecosystem Study’ van Experian Data Breach Resolution en Ponemon Institute. Opvallend genoeg is juist de druk vanuit de klanten die het risico lopen slachtoffer te worden van slechte beveiliging de aanleiding nieuwe betaalmethodes in een hoog tempo te ontwikkelen. 53% van de respondenten geeft in het onderzoek aan dat gebruiksgemak belangrijker is dan beveiliging.

Slechts gesteld met beveiliging

Het blijkt dan ook slecht gesteld te zijn met de beveiliging van betaaltechnologie. Slechts de helft van de 748 ondervraagde respondenten geeft aan (enige) vertrouwen te hebben in de beveiliging van opkomende betaalsystemen. Als we kijken naar de systemen die het grootste risico oplopen noemt 34% online aankopen, 25% point-of-sale apparaten (kassasystemen) en 24% mobiele betalingen. 47% van de respondenten stelt dat hun organisatie niet in staat is op effectieve wijze geïdentificeerde beveiligingsrisico’s aan te pakken.

Op de vraag wie verantwoordelijk is voor de beveiliging van betaalsystemen wordt erg gevarieerd geantwoord. 45% noemt banken verantwoordelijk, terwijl 40% stelt dat creditcardmaatschappijen verantwoordelijk zijn. 33% ziet vooral een verantwoordelijkheid weggelegd voor overheden. Als we echter kijken naar het beschermen van klantdata nadat een cyberaanval daadwerkelijk heeft plaatsgevonden ontstaat een geheel ander beeld. In dit geval noemt 75% het bedrijf waar het datalek plaatsvond verantwoordelijk, terwijl 69% naar de banken wijzen die creditcards hebben verstrekt.

Meer over
Lees ook
Hackers stelen gegevens van 83 miljoen JP Morgan Chase-klanten

Hackers stelen gegevens van 83 miljoen JP Morgan Chase-klanten

JP Morgan Chase is getroffen door een groot datalek. Hackers zijn er vandoor gegaan met de gegevens van maar liefst 83 miljoen klanten de Amerikaanse bank. Zowel particuliere als zakelijke klanten zijn getroffen. Het datalek is door de bank zelf bekend gemaakt. 76 miljoen particuliere klanten en 7 miljoen zakelijke klanten zijn door de hack getrof1

Economische impact van datalekken bijna verdrievoudigd

Economische impact van datalekken bijna verdrievoudigd

Europese bedrijven hebben over het algemeen weinig vertrouwen in cloud-providers. Zeven op de tien bedrijven beschuldigt de providers van het niet voldoen aan wet- en regelgeving voor wat betreft databescherming en privacy. Dit blijkt uit onderzoek van Netskope, toonaangevend in veilige cloud-enablement naar de wijze waarop men IT cloudbeveiliging1

5 miljoen inloggegevens voor Gmail-accounts uitgelekt

5 miljoen inloggegevens voor Gmail-accounts uitgelekt

5 miljoen wachtwoorden van accounts bij Gmail, de e-maildienst van Google, zouden op straat liggen. Het zou voornamelijk om Russische e-mailaccounts gaan. De wachtwoorden zijn volgens het Russische C News opgedoken op een Russisch Bitcoin-forum. The Daily Dot weet te melden dat 40% van de informatie verouderd is en daardoor niet bruikbaar. Veel ac1