‘Snelle omarming van nieuwe betaaltechnieken zorgt voor slechte beveiliging’

creditcard

ICT-bedrijven omarmen in een hoog tempo nieuwe betaaltechnieken die klanten de mogelijkheid geven op een gebruiksvriendelijkere manier af te rekenen. De systemen worden echter zo snel ontwikkeld dat bijna 70% van de Amerikaanse IT-, security-, risk management-, productontwikkeling- en andere professionals die te maken hebben met betalingsverkeer bang is dat dit ten koste gaat van security.

Dit blijkt uit het onderzoek ’Data Security in the Evolving Payments Ecosystem Study’ van Experian Data Breach Resolution en Ponemon Institute. Opvallend genoeg is juist de druk vanuit de klanten die het risico lopen slachtoffer te worden van slechte beveiliging de aanleiding nieuwe betaalmethodes in een hoog tempo te ontwikkelen. 53% van de respondenten geeft in het onderzoek aan dat gebruiksgemak belangrijker is dan beveiliging.

Slechts gesteld met beveiliging

Het blijkt dan ook slecht gesteld te zijn met de beveiliging van betaaltechnologie. Slechts de helft van de 748 ondervraagde respondenten geeft aan (enige) vertrouwen te hebben in de beveiliging van opkomende betaalsystemen. Als we kijken naar de systemen die het grootste risico oplopen noemt 34% online aankopen, 25% point-of-sale apparaten (kassasystemen) en 24% mobiele betalingen. 47% van de respondenten stelt dat hun organisatie niet in staat is op effectieve wijze geïdentificeerde beveiligingsrisico’s aan te pakken.

Op de vraag wie verantwoordelijk is voor de beveiliging van betaalsystemen wordt erg gevarieerd geantwoord. 45% noemt banken verantwoordelijk, terwijl 40% stelt dat creditcardmaatschappijen verantwoordelijk zijn. 33% ziet vooral een verantwoordelijkheid weggelegd voor overheden. Als we echter kijken naar het beschermen van klantdata nadat een cyberaanval daadwerkelijk heeft plaatsgevonden ontstaat een geheel ander beeld. In dit geval noemt 75% het bedrijf waar het datalek plaatsvond verantwoordelijk, terwijl 69% naar de banken wijzen die creditcards hebben verstrekt.

Meer over
Lees ook
Nieuwe marktplaats voor gestolen vertrouwelijke data op komst

Nieuwe marktplaats voor gestolen vertrouwelijke data op komst

Een groep cryptografen en ontwikkelaars werken aan een marktplaats voor het uitlekken van vertrouwelijke data. Wie in het bezit is van vertrouwelijke (gestolen) informatie van bijvoorbeeld een bedrijf of een overheid kan deze op de website te koop aanbieden aan de hoogste bieder. Zodra de veiling is afgerond wordt de data naar de koper toegezonden1

Gegevens van duizenden Nederlanders en tienduizenden Belgen op straat

Gegevens van duizenden Nederlanders en tienduizenden Belgen op straat

De hackersgroep Rex Mundi laat opnieuw van zich horen. De groep heeft de persoonlijke gegevens van duizenden klanten van verschillende bedrijven online gepubliceerd. Het gaat om klanten van voornamelijk Belgische bedrijven, maar ook klanten van het Nederlandse uitzendbureau Accord zijn getroffen. Security.nl meldt op basis van een analyse van de u1

Sony dreigt met rechtszaak als Twitter accounts rond Sony-hack niet verwijderd

Sony dreigt met rechtszaak als Twitter accounts rond Sony-hack niet verwijderd

Sony dreigt Twitter aan te klagen als het social media-bedrijven niet alle accounts verwijderd die verband hebben met de hack van de filmstudio Sony Pictures Entertainment. Sony stelt ‘geen andere keuze te hebben’ dan Twitter aan te klagen als het website niet aan de oproep gehoor geeft. The Verge en Motherboard hebben een brief in handen die door1