Meerderheid consumenten stopt organisatie in de ban bij datalek

1396955_49065589

De meerderheid van de consumenten (66%) is niet geneigd om te winkelen bij en noch zaken te doen met een organisatie waarvan persoonsgegevens zijn gestolen. Met name retailers (62%), banken (59%) en social media (58%) worden in de ban gedaan bij een datalek. Dit hangt samen met het feit dat 70 procent van de consumenten vindt dat de verantwoordelijkheid voor gegevensbescherming bij organisaties ligt. Sterker nog, 93 procent legt de volledige schuld in geval van een datalek bij de organisatie en overweegt dan actie tegen hen te ondernemen. Dit blijkt uit het Customer Loyalty onderzoek van Gemalto.

Vertrouwen in social media en banken het laagst

Slechts een kwart van de consumenten heeft het gevoel dat de bescherming en beveiliging van persoonsgegevens zeer serieus genomen wordt. Zij vertrouwen voornamelijk social media (61%), en banken (40%) niet als het gaat om de bescherming van hun gegevens. 91 procent is van mening dat de applicaties en websites die ze momenteel gebruiken een risico vormen voor de bescherming en beveiliging van persoonsgegevens. Daarom wil 82 procent van de consumenten dat organisaties meer online securitymaatregelen nemen.

Kwart van de consumenten slachtoffer van datalek

Een kwart van de ondervraagden is het slachtoffer geweest van frauduleus gebruik van financiële informatie (26%), persoonsgegevens (19%) en identiteitsdiefstal (16%). Daarnaast maakt tweederde zich zorgen omdat zij denken slachtoffer te worden van een datalek. Ondanks deze angst zijn consumenten niet van plan hun eigen online gedrag te veranderen. Meer dan de helft (55%) van de consumenten geeft bijvoorbeeld aan hetzelfde wachtwoord voor verschillende accounts te gebruiken.

"Aangezien steeds meer consumenten overwegen geen zaken meer te doen met organisaties die getroffen zijn door een datalek, is het belangrijk voor organisaties om met gegevensbeveiliging aan de slag te gaan. Daarbij kunnen zij zich richten op het stimuleren van veilig online gedrag bij consumenten en het voldoen aan de security basisprincipes. Dit betekent dat je als organisatie je meest waardevolle bezit, waaronder klantgegevens, beschermt met onder andere encryptie en two factor authenticatie", aldus Dirk Geeraerts, identity en data protection expert bij Gemalto.

Meer over
Lees ook
IOActive: 'Beveiliging SATCOM-terminals is zo lek als mandje'

IOActive: 'Beveiliging SATCOM-terminals is zo lek als mandje'

De beveiliging van satelliet communicatie (SATCOM) laat te wensen over. Een groep beveiligingsspecialisten van IOActive heeft een lijst samengesteld van kwetsbaarheden in de meest gebruikte Inmarsat en Iridium SATCOM-terminals. De lijst is gepubliceerd in de whitepaper 'A Wake-up Call for SATCOM Security'. "De kwetsbaarheden bestaan onder andere u1

Nieuwe stichting moet cybercrime gaan bestrijden

Nieuwe stichting moet cybercrime gaan bestrijden

De Secure Domain Foundation (SDF) is een nieuwe non-profit organisaties die cybercrime gaat identificeren en voorkomen. Het initiatief wordt gesteund door meerdere beveiligingsbedrijven, Facebook en het Amerikaanse telecombedrijf Verizon. De stichting is opgericht op beveiligingsonderzoeker Chris Davis, verantwoordelijk voor het uit de lucht halen1

Ondernemers zijn regelmatig slachtoffer van phishingaanvallen

Ondernemers zijn regelmatig slachtoffer van phishingaanvallen

Ondernemers zijn met regelmaat doelwit van cybercriminelen. Vooral phishing komt veel voor. Maar liefst 1 op de 5 ondernemers blijkt slachtoffer te zijn geworden van een phishingaanval. Dit blijkt uit onderzoek van Unizo, een Belgische ondernemersorganisatie, onder 695 ondernemers. 4 op de 10 ondervraagde ondernemers geeft aan met cybercrime te ma1