Meerderheid consumenten stopt organisatie in de ban bij datalek

1396955_49065589

De meerderheid van de consumenten (66%) is niet geneigd om te winkelen bij en noch zaken te doen met een organisatie waarvan persoonsgegevens zijn gestolen. Met name retailers (62%), banken (59%) en social media (58%) worden in de ban gedaan bij een datalek. Dit hangt samen met het feit dat 70 procent van de consumenten vindt dat de verantwoordelijkheid voor gegevensbescherming bij organisaties ligt. Sterker nog, 93 procent legt de volledige schuld in geval van een datalek bij de organisatie en overweegt dan actie tegen hen te ondernemen. Dit blijkt uit het Customer Loyalty onderzoek van Gemalto.

Vertrouwen in social media en banken het laagst

Slechts een kwart van de consumenten heeft het gevoel dat de bescherming en beveiliging van persoonsgegevens zeer serieus genomen wordt. Zij vertrouwen voornamelijk social media (61%), en banken (40%) niet als het gaat om de bescherming van hun gegevens. 91 procent is van mening dat de applicaties en websites die ze momenteel gebruiken een risico vormen voor de bescherming en beveiliging van persoonsgegevens. Daarom wil 82 procent van de consumenten dat organisaties meer online securitymaatregelen nemen.

Kwart van de consumenten slachtoffer van datalek

Een kwart van de ondervraagden is het slachtoffer geweest van frauduleus gebruik van financiële informatie (26%), persoonsgegevens (19%) en identiteitsdiefstal (16%). Daarnaast maakt tweederde zich zorgen omdat zij denken slachtoffer te worden van een datalek. Ondanks deze angst zijn consumenten niet van plan hun eigen online gedrag te veranderen. Meer dan de helft (55%) van de consumenten geeft bijvoorbeeld aan hetzelfde wachtwoord voor verschillende accounts te gebruiken.

"Aangezien steeds meer consumenten overwegen geen zaken meer te doen met organisaties die getroffen zijn door een datalek, is het belangrijk voor organisaties om met gegevensbeveiliging aan de slag te gaan. Daarbij kunnen zij zich richten op het stimuleren van veilig online gedrag bij consumenten en het voldoen aan de security basisprincipes. Dit betekent dat je als organisatie je meest waardevolle bezit, waaronder klantgegevens, beschermt met onder andere encryptie en two factor authenticatie", aldus Dirk Geeraerts, identity en data protection expert bij Gemalto.

Meer over
Lees ook
China: 'Buitenlandse bedrijven verzamelen gevoelige informatie over Chinese bedrijfsleven'

China: 'Buitenlandse bedrijven verzamelen gevoelige informatie over Chinese bedrijfsleven'

Grote buitenlandse technologische bedrijven en buitenlandse overheden misbruiken hun monopoliepositie. De bedrijven en overheden proberen gevoelige informatie over zowel de Chinese overheid als het Chinese bedrijfsleven te verzamelen. Dit stelt de Chinese overheid, dat een onderzoek is gestart naar de vermeende spionage. Persbureau Reuters maakt o1

Informatierisico's bij bedrijfsovernames groter dan bij fusies

Informatierisico's bij bedrijfsovernames groter dan bij fusies

De afgelopen jaren is het aantal bedrijfsovernames in Nederland bijna verdubbeld. Dat leidt onder medewerkers van overgenomen bedrijven vooral tot grote onzekerheid over baanbehoud. Bedrijven hebben echter geen idee dat hiermee ook het informatiebeheerbeleid op losse schroeven komt te staan. Uit nieuw onderzoek van informatiemanager Iron Mountain1

'39% van de gebruikers heeft maatregelen genomen tegen Heartbleed-bug'

'39% van de gebruikers heeft maatregelen genomen tegen Heartbleed-bug'

De Heartbleed-bug heeft tot veel ongerust geleid. Desondanks blijkt nog niet eens de helft van alle Amerikaanse internetgebruikers (39%) maatregelen te hebben genomen om zijn online accounts te beschermen. Dit blijkt uit onderzoek van Pew Research, dat 1.500 Amerikanen ondervroeg over hun reactie op het OpenSSL-lek. Heartbleed is een ernstige kwet1