Meerderheid consumenten stopt organisatie in de ban bij datalek

1396955_49065589

De meerderheid van de consumenten (66%) is niet geneigd om te winkelen bij en noch zaken te doen met een organisatie waarvan persoonsgegevens zijn gestolen. Met name retailers (62%), banken (59%) en social media (58%) worden in de ban gedaan bij een datalek. Dit hangt samen met het feit dat 70 procent van de consumenten vindt dat de verantwoordelijkheid voor gegevensbescherming bij organisaties ligt. Sterker nog, 93 procent legt de volledige schuld in geval van een datalek bij de organisatie en overweegt dan actie tegen hen te ondernemen. Dit blijkt uit het Customer Loyalty onderzoek van Gemalto.

Vertrouwen in social media en banken het laagst

Slechts een kwart van de consumenten heeft het gevoel dat de bescherming en beveiliging van persoonsgegevens zeer serieus genomen wordt. Zij vertrouwen voornamelijk social media (61%), en banken (40%) niet als het gaat om de bescherming van hun gegevens. 91 procent is van mening dat de applicaties en websites die ze momenteel gebruiken een risico vormen voor de bescherming en beveiliging van persoonsgegevens. Daarom wil 82 procent van de consumenten dat organisaties meer online securitymaatregelen nemen.

Kwart van de consumenten slachtoffer van datalek

Een kwart van de ondervraagden is het slachtoffer geweest van frauduleus gebruik van financiële informatie (26%), persoonsgegevens (19%) en identiteitsdiefstal (16%). Daarnaast maakt tweederde zich zorgen omdat zij denken slachtoffer te worden van een datalek. Ondanks deze angst zijn consumenten niet van plan hun eigen online gedrag te veranderen. Meer dan de helft (55%) van de consumenten geeft bijvoorbeeld aan hetzelfde wachtwoord voor verschillende accounts te gebruiken.

"Aangezien steeds meer consumenten overwegen geen zaken meer te doen met organisaties die getroffen zijn door een datalek, is het belangrijk voor organisaties om met gegevensbeveiliging aan de slag te gaan. Daarbij kunnen zij zich richten op het stimuleren van veilig online gedrag bij consumenten en het voldoen aan de security basisprincipes. Dit betekent dat je als organisatie je meest waardevolle bezit, waaronder klantgegevens, beschermt met onder andere encryptie en two factor authenticatie", aldus Dirk Geeraerts, identity en data protection expert bij Gemalto.

Meer over
Lees ook
'Beveiliging weerhoudt bedrijven ervan de cloud volledig te omarmen'

'Beveiliging weerhoudt bedrijven ervan de cloud volledig te omarmen'

Bedrijven zijn zeer terughoudend over het volledig omarmen van de cloud. Vooral beveiligingsproblemen houden bedrijven tegen volledig over te stappen op de cloud. Dit blijkt uit onderzoek van Barracuda Networks onder 912 bedrijven. 83% van de respondenten geeft aan back-ups van hun bedrijfsgegevens in de cloud op te slaan. Bijna de helft (47%) van1

Politie onderzoekt impact van cybercrime op ZZP'ers

Politie onderzoekt impact van cybercrime op ZZP'ers

De Nederlandse politie gaat onderzoek doen naar cybercrime onder zelfstandigen zonder personeel (ZZP'ers). Hiermee wil de opsporingsinstantie in kaart brengen hoe cybercrime onder bedrijven kan worden teruggedrongen en wat dit betekent voor het beleid van de politie. Het onderzoek moet in kaart brengen in welke mate bedrijven actief zijn op intern1

Authentificatie wordt door bedrijven steeds meer omarmd

Authentificatie wordt door bedrijven steeds meer omarmd

Bedrijven maken steeds vaker gebruik van sterke authentificatie. Zowel authentificatie op mobiele apparaten als cloud-gebaseerde authentificatie-oplossingen zijn steeds populairder. Dit blijkt uit het Global Annual Authentication Survey 2014 van SafeNet. 37 procent van de organisaties gebruikt sterke authenticatie nu voor een meerderheid van de we1