Gebruikers negeren storende waarschuwingsmeldingen massaal

werkplek-desktop-computer

Het moment waarop waarschuwingsmeldingen worden vertoond blijkt van grote invloed te zijn op de wijze waarop gebruikers op de meldingen reageren. Stoort een melding een gebruiker in zijn activiteiten? Dan negeert tot 90% de waarschuwingsboodschap.

Dit blijkt uit onderzoek van Brigham Young University (BYU) in samenwerking met het team achter de webbrowser Google Chrome. In de praktijk blijkt 74% van de gebruikers een waarschuwingsmelding te negeren indien deze wordt getoond op het moment dat zij een webpagina willen afsluiten. Kijken gebruikers een video op het moment dat een melding in beeld komt? Dan negeert 79% dit. 87% van de gebruikers negeert daarnaast boodschappen die worden vertoond terwijl zij informatie invoeren op een website. Tijdens het experiment werden gebruikers met een melding geconfronteerd terwijl zij een bevestigingscode probeerden in te voeren.

'Mensen kunnen niet multitasken'

Hoogleraar Informatiesystemen aan de BYU Anthony Vance legt aan Phys uit dat het menselijk brein niet goed kan omgaan met multitasken. “Software ontwikkelaars presenteren deze boodschappen daarbij zonder rekening te houden met wat een gebruiker op dat moment doet. Zij storen ons continu, en ons onderzoek toont aan dat een hoge boete wordt betaald voor het op willekeurige momenten vertonen van dergelijke boodschappen”, aldus Vance.

De onderzoekers roepen ontwikkelaars daarom op het moment waarop waarschuwingsmeldingen worden vertoond beter af te stemmen op de activiteiten van gebruikers. Door zeker te stellen dat dergelijke meldingen gebruikers niet in hun activiteiten storen vergroten ontwikkelaars de kans dat deze meldingen het gedrag van gebruikers daadwerkelijk beïnvloeden. De beste momenten op meldingen te vertonen zijn volgens het onderzoek:

  • Nadat gebruikers een video hebben bekeken
  • Zodra gebruikers wachten tot een webpagina is geladen
  • Nadat gebruikers interactie hebben gehad met een webpagina
Lees ook
CISO community en CISO Platform officieel opgericht

CISO community en CISO Platform officieel opgericht

De CISO community en het bijbehorende CISO Platform Nederland zijn een feit. De nieuwe combinatie ondersteunt Chief Information Security Officers (CISO’s) van Nederlandse bedrijven in verschillende sectoren, non-profitorganisaties en de overheid. Doel is samenwerken, kennisdelen, wederzijdse ondersteuning, competentieopbouw, cyberbeveiligingsbehee1

Qualys neemt deel aan Microsoft Security Copilot Partner Private Preview

Qualys neemt deel aan Microsoft Security Copilot Partner Private Preview

Qualys neemt deel aan de Microsoft Security Copilot Partner Private Preview. Microsoft selecteerde Qualys vanwege de lange ervaring die het bedrijf heeft met de beveiligingsoplossingen, de medewerking die het verleent aan de ontwikkeling van nieuwe functionaliteit en de hechte relatie.

SurePay's Developer Portal helpt banken en bedrijven fraude te voorkomen

SurePay's Developer Portal helpt banken en bedrijven fraude te voorkomen

SurePay, de uitvinder van de IBAN-Naam Check, introduceert een Developer Portal. Bedrijven en overheidsorganisaties zijn steeds meer bezig met fraudepreventie.