Gebruikers negeren storende waarschuwingsmeldingen massaal

werkplek-desktop-computer

Het moment waarop waarschuwingsmeldingen worden vertoond blijkt van grote invloed te zijn op de wijze waarop gebruikers op de meldingen reageren. Stoort een melding een gebruiker in zijn activiteiten? Dan negeert tot 90% de waarschuwingsboodschap.

Dit blijkt uit onderzoek van Brigham Young University (BYU) in samenwerking met het team achter de webbrowser Google Chrome. In de praktijk blijkt 74% van de gebruikers een waarschuwingsmelding te negeren indien deze wordt getoond op het moment dat zij een webpagina willen afsluiten. Kijken gebruikers een video op het moment dat een melding in beeld komt? Dan negeert 79% dit. 87% van de gebruikers negeert daarnaast boodschappen die worden vertoond terwijl zij informatie invoeren op een website. Tijdens het experiment werden gebruikers met een melding geconfronteerd terwijl zij een bevestigingscode probeerden in te voeren.

'Mensen kunnen niet multitasken'

Hoogleraar Informatiesystemen aan de BYU Anthony Vance legt aan Phys uit dat het menselijk brein niet goed kan omgaan met multitasken. “Software ontwikkelaars presenteren deze boodschappen daarbij zonder rekening te houden met wat een gebruiker op dat moment doet. Zij storen ons continu, en ons onderzoek toont aan dat een hoge boete wordt betaald voor het op willekeurige momenten vertonen van dergelijke boodschappen”, aldus Vance.

De onderzoekers roepen ontwikkelaars daarom op het moment waarop waarschuwingsmeldingen worden vertoond beter af te stemmen op de activiteiten van gebruikers. Door zeker te stellen dat dergelijke meldingen gebruikers niet in hun activiteiten storen vergroten ontwikkelaars de kans dat deze meldingen het gedrag van gebruikers daadwerkelijk beïnvloeden. De beste momenten op meldingen te vertonen zijn volgens het onderzoek:

  • Nadat gebruikers een video hebben bekeken
  • Zodra gebruikers wachten tot een webpagina is geladen
  • Nadat gebruikers interactie hebben gehad met een webpagina
Lees ook
Marc Punte van Ster over MOVEit Automation: ‘Data moet immutable zijn’

Marc Punte van Ster over MOVEit Automation: ‘Data moet immutable zijn’

De Stichting Etherreclame, beter bekend als Ster Reclame, zorgt voor de verkoop van reclameruimte op radio, tv en online van de Nederlandse publieke omroep. Data speelt bij alle processen een cruciale rol en moet dus altijd beschikbaar zijn, en niet te onderscheppen of manipuleren zijn. Systeem- en netwerkarchitect Marc Punte van de Ster, legt uit1

Fortinet lanceert nieuwe OT-beveiligingstoepassingen

Fortinet lanceert nieuwe OT-beveiligingstoepassingen

Fortinet introduceert nieuwe geïntegreerde oplossingen en diensten voor de beveiliging van operationele technologie (OT). De nieuwe FortiSwitch 424F, FortiExtender Vehicle 211F en verbeterde FortiGuard OT Security Service zijn speciaal ontwikkeld voor het verbinden en beschermen van OT-omgevingen. Met deze nieuwe mogelijkheden onderscheidt Fortine1

Genetec kondigt nieuwe versie van Security Center aan

Genetec kondigt nieuwe versie van Security Center aan

Genetec Inc., technologieleverancier van oplossingen voor unified security, openbare veiligheid, operations en business intelligence, heeft een nieuwe versie aangekondigd van haar unified security platform Security Center.