156.000 klanten getroffen door cyberaanval op Britse ISP TalkTalk

Bij de aanval op de Britse internetprovider TalkTalk zijn de gegevens van ruim 156.000 klanten gestolen. De aanvallers hebben 15.000 volledige rekeningnummers en bankcodes kunnen inzien, terwijl 28.000 nummers die slechts gedeeltelijk zijn opgeslagen zijn ingekeken.

Dit blijkt uit eigen onderzoek van TalkTalk. De Britse internetprovider werd op 21 oktober getroffen door een cyberinbraak waarbij aanvallers toegang wisten te krijgen tot klantgegevens. Het was tot nu toe echter onduidelijk hoeveel klanten exact door de aanval zijn getroffen. Het uiteindelijk cijfer ligt een stuk lager dan eerdere schattingen, die uitkwamen op 4 miljoen getroffen klanten. Inmiddels zijn vier verdachte opgepakt voor de cyberaanval.

Alle getroffen klanten zijn door TalkTalk ingelicht. Klanten krijgen een jaar kredietmonitoring aangeboden om de impact van eventueel misbruik van hun financiële gegevens te beperken

Lees ook
Is de cybercrimineel van de toekomst een robot?

Is de cybercrimineel van de toekomst een robot?

Hoewel de eerste door AI gegenereerde cyberaanval nog officieel gedocumenteerd moet worden, zal kunstmatige intelligentie naar verwachting ook in security zijn impact gaan hebben. Sterker nog, AI wordt nu al door cybercriminelen ingezet en bijvoorbeeld gebruikt om phishingmails bij te slijpen. En nieuwe bedreigingen komen door AI waarschijnlijk no1

Cyberafpersing: dit zijn de 10 opvallendste trends

Cyberafpersing: dit zijn de 10 opvallendste trends

Cyberafpersing laaide na een kleine dip in het eerste kwartaal van 2023 weer stevig op. Dat blijkt uit het Cy-Xplorer-rapport 2023 van Orange Cyberdefense. Dit zijn de 10 meest opvallende trends uit het rapport.

Persbericht: Twee derde van de organisaties in de Benelux was in 2022 het slachtoffer van spearphishing

Persbericht: Twee derde van de organisaties in de Benelux was in 2022 het slachtoffer van spearphishing

Barracuda Networks heeft zijn 2023 Spearphishing Trends Rapport gepubliceerd. Daaruit blijkt dat ruim twee derde (68%) van de ondervraagde organisaties in de Benelux in 2022 het slachtoffer was van spearphishing. Dat is beduidend hoger dan het wereldwijde gemiddelde van 50 procent. Ook doen bedrijven in de Benelux aanzienlijk langer over het detec1