156.000 klanten getroffen door cyberaanval op Britse ISP TalkTalk

Bij de aanval op de Britse internetprovider TalkTalk zijn de gegevens van ruim 156.000 klanten gestolen. De aanvallers hebben 15.000 volledige rekeningnummers en bankcodes kunnen inzien, terwijl 28.000 nummers die slechts gedeeltelijk zijn opgeslagen zijn ingekeken.

Dit blijkt uit eigen onderzoek van TalkTalk. De Britse internetprovider werd op 21 oktober getroffen door een cyberinbraak waarbij aanvallers toegang wisten te krijgen tot klantgegevens. Het was tot nu toe echter onduidelijk hoeveel klanten exact door de aanval zijn getroffen. Het uiteindelijk cijfer ligt een stuk lager dan eerdere schattingen, die uitkwamen op 4 miljoen getroffen klanten. Inmiddels zijn vier verdachte opgepakt voor de cyberaanval.

Alle getroffen klanten zijn door TalkTalk ingelicht. Klanten krijgen een jaar kredietmonitoring aangeboden om de impact van eventueel misbruik van hun financiële gegevens te beperken

Lees ook
Rechter oordeelt over nalatigheid bij fraude met internetbankieren

Rechter oordeelt over nalatigheid bij fraude met internetbankieren

De nieuwe uniforme veiligheidsregels voor online bankieren moeten duidelijkheid geven. Financieel consulent Peter Beszelsen waarschuwde echter in een column in De Telegraaf dat slachtoffers van fraude met internetbankieren voortaan zelf moeten bewijzen dat zij zich aan de regels van banken hebben gehouden. Minister van Financiën Jeroen Dijsselbloe1

Kant-en-klare ransomware te koop voor slechts 100 dollar

Kant-en-klare ransomware te koop voor slechts 100 dollar

Een nieuwe vorm van ransomware is te koop op internet voor slechts 100 dollar. Het gaat om Power Locker, een alternatief voor de beruchte ransomware CryptoLocker. Power Locker, ook wel Prison Locker genoemd, is te koop op ondergrondse marktplaatsen voor cybercriminelen. Al langer is duidelijk dat cybercriminelen op internet allerlei kant-en-klare1