Verkeerd doorsturen van documenten leidt tot zorgen bij IT-managers en -professionals

data-freeimages-malkowitch

60% van de IT-managers en -professionals heeft zelf of kent iemand die per ongeluk interne bedrijfsdocumenten heeft doorgestuurd naar een onbevoegden. Het delen van informatie met de verkeerde partij is voor 61% dan ook de belangrijkste bron van zorgen op het gebied van documentbeveiliging.

Dit blijkt uit onderzoek van het Business Performance Innovation (BPI) Network, een organisatie dat managers helpt inventiever, marktgerichter, efficiënter en concurrerender te worden op zowel de wereldwijde als lokale markt. 89% van de ondervraagden ziet de risico’s voor het verkeerd doorsturen van documenten toenemen naarmate de connectiviteit en het aantal mobiele apparaten op de werkvloer toeneemt.

Belangrijkste resultaten

De belangrijkste bevindingen uit het onderzoek:

  • 95% van de respondenten is bezorgd over de veiligheid van documenten in hun organisatie.
  • 75% van de respondenten geeft aan dat hun organisatie minimaal op wekelijkse basis vertrouwelijke documenten creëert.
  • Minder dan een derde stelt dat hun organisatie beveiligingsoplossingen op efficiënte wijze inzet om documenten veilig te houden.
  • 43% stelt dat hun bedrijf geen duidelijk beleid heeft voor documentveiligheid of zegt zich hier niet bewust van te zijn.
  • 16% noemt zijn organisatie ‘zeer effectief’ in het tegengaan van uitgelekte of verkeerd doorgestuurd vertrouwelijke digitale documenten.

Het uitlekken van financiële data baart respondenten de meeste zorgen, gevolgd door gegevens over werknemers, juridische documenten, zakelijke contracten en overeenkomsten, bedrijfsgeheimen en intellectueel eigendom en business-, marketing- en salesplannen.

Meer informatie is te vinden in het onderzoeksrapport 'Getting Control of Document Flow' van BPI Network.

Lees ook
Ondernemers zijn regelmatig slachtoffer van phishingaanvallen

Ondernemers zijn regelmatig slachtoffer van phishingaanvallen

Ondernemers zijn met regelmaat doelwit van cybercriminelen. Vooral phishing komt veel voor. Maar liefst 1 op de 5 ondernemers blijkt slachtoffer te zijn geworden van een phishingaanval. Dit blijkt uit onderzoek van Unizo, een Belgische ondernemersorganisatie, onder 695 ondernemers. 4 op de 10 ondervraagde ondernemers geeft aan met cybercrime te ma1

Consumenten hebben weinig aandacht voor privacybeleids ondanks grote zorgen over privacy

Consumenten hebben weinig aandacht voor privacybeleids ondanks grote zorgen over privacy

Consumenten maken zich massaal zorgen over de wijze waarop marketeers hun persoonlijke gegeven gebruiken. Opvallend genoeg blijken consumenten echter nauwelijks aandacht te hebben voor de privacybeleids van bedrijven. Ook maken consumenten geen gebruik van de opt-out mogelijkheid, waarmee zij voorkomen dat marketeers hun gedrag in kaart kunnen bre1

Amerikaanse overheid helpt bedrijven hun security te verbeteren met raamwerk

Amerikaanse overheid helpt bedrijven hun security te verbeteren met raamwerk

De Amerikaanse overheid publiceert een raamwerk dat bedrijven in kritieke sectoren moet helpen zichzelf beter te beschermen tegen cyberaanvallen. Het Framework for Improving Critical Infrastructure Cybersecurity is samengesteld door het National Institute of Standards and Technology (NIST). Het gebruik van het raamwerk is vrijwillig en dus niet ve1