Verkeerd doorsturen van documenten leidt tot zorgen bij IT-managers en -professionals

data-freeimages-malkowitch

60% van de IT-managers en -professionals heeft zelf of kent iemand die per ongeluk interne bedrijfsdocumenten heeft doorgestuurd naar een onbevoegden. Het delen van informatie met de verkeerde partij is voor 61% dan ook de belangrijkste bron van zorgen op het gebied van documentbeveiliging.

Dit blijkt uit onderzoek van het Business Performance Innovation (BPI) Network, een organisatie dat managers helpt inventiever, marktgerichter, efficiënter en concurrerender te worden op zowel de wereldwijde als lokale markt. 89% van de ondervraagden ziet de risico’s voor het verkeerd doorsturen van documenten toenemen naarmate de connectiviteit en het aantal mobiele apparaten op de werkvloer toeneemt.

Belangrijkste resultaten

De belangrijkste bevindingen uit het onderzoek:

  • 95% van de respondenten is bezorgd over de veiligheid van documenten in hun organisatie.
  • 75% van de respondenten geeft aan dat hun organisatie minimaal op wekelijkse basis vertrouwelijke documenten creëert.
  • Minder dan een derde stelt dat hun organisatie beveiligingsoplossingen op efficiënte wijze inzet om documenten veilig te houden.
  • 43% stelt dat hun bedrijf geen duidelijk beleid heeft voor documentveiligheid of zegt zich hier niet bewust van te zijn.
  • 16% noemt zijn organisatie ‘zeer effectief’ in het tegengaan van uitgelekte of verkeerd doorgestuurd vertrouwelijke digitale documenten.

Het uitlekken van financiële data baart respondenten de meeste zorgen, gevolgd door gegevens over werknemers, juridische documenten, zakelijke contracten en overeenkomsten, bedrijfsgeheimen en intellectueel eigendom en business-, marketing- en salesplannen.

Meer informatie is te vinden in het onderzoeksrapport 'Getting Control of Document Flow' van BPI Network.

Lees ook
Metadata van telefoongesprekken blijkt eenvoudig te manipuleren

Metadata van telefoongesprekken blijkt eenvoudig te manipuleren

Telecomproviders zijn al jaren verplicht te registreren wie met wie communiceert. Opsporingsinstanties en inlichtingendiensten kunnen deze informatie gebruiken om de activiteiten van verdachten in kaart te brengen. Het blijkt echter kinderlijk eenvoudig te zijn om vervalste informatie in de databases van telecomproviders te krijgen. Dit kan er dan1

'Concrete cyberdreigingen hebben veel meer impact dan waarschuwingen'

'Concrete cyberdreigingen hebben veel meer impact dan waarschuwingen'

Directe dreigingen hebben een aanzienlijk grotere impact op gebruikers dan andere tactieken zoals waarschuwingen over kwetsbaarheden. Door tactieken van cybercriminelen te hanteren kunnen beveiligingsonderzoekers gebruikers dan ook laten schrikken en hen via deze weg motiveren hun beveiliging te verbeteren. Concrete bedreigingen hebben dus meer im1