Verenigde Naties wil een digitale vredesmacht opzetten

De Verenigde Naties (VN) wil een ICT-beveiligingsdivisie opzetten. De divisie krijgt twee afdelingen: één gericht op beveiliging en één gericht op de bestrijding van cybercriminaliteit.

Dit maakt chief information technology officer van de VN Atefeh Riazi bekend in een interview met het Duitse Heise. Riazi noemt het opzetten van een cyberafdeling bij de VN noodzakelijk, aangezien oorlogen in de toekomst steeds vaker digitaal uitgevochten zullen worden. Een ‘digitale vredesmacht’ moet zorgen dat de VN hierop voorbereid is.

De nieuwe tak van de VN moet een wereldwijd ‘Computer Emergency Response Team’ (CERT) worden en gaan reageren op digitale dreigingen. De divisie moet onder andere beveiligingsmedewerkers van VN-lidstaten gaan opleiden door cursussen te geven, die ongeveer twee jaar zouden duren. Daarnaast moet de digitale vredesmacht zorgen voor meer gegevensuitwisseling tussen nationale instanties.

Lees ook
De speciale exploitatiecyclus van TA422: week na week hetzelfde

De speciale exploitatiecyclus van TA422: week na week hetzelfde

Proofpoint onderzoekers zagen vanaf eind maart 2023 dat de Russische Advanced Persistent Threat (APT) TA422 gemakkelijk gepatchte kwetsbaarheden gebruikte om verschillende organisaties in Europe en Noord-Amerika aan te vallen. TA422 overlapt met de aliassen APT28, Forest Blizzard, Pawn Storm, Fancy Bear en Blue Delta. De Amerikaanse inlichtingsdie1

Genetec kondigt nieuwe versie van Security Center aan

Genetec kondigt nieuwe versie van Security Center aan

Genetec Inc., technologieleverancier van oplossingen voor unified security, openbare veiligheid, operations en business intelligence, heeft een nieuwe versie aangekondigd van haar unified security platform Security Center.

Onderzoek Proofpoint: TA571 levert IcedID Forked Loader

Onderzoek Proofpoint: TA571 levert IcedID Forked Loader

Onderzoekers van Proofpoint ontdekten dat TA571 de Forked-variant van IcedID levert in twee campagnes. Dit vond plaats op 11 en 18 oktober 2023. Beide campagnes bevatten meer dan 6.000 berichten die allemaal een impact hadden op meer dan 1.200 klanten in verschillende sectoren verspreid over heel de wereld.