‘Snelle omarming van nieuwe betaaltechnieken zorgt voor slechte beveiliging’

creditcard

ICT-bedrijven omarmen in een hoog tempo nieuwe betaaltechnieken die klanten de mogelijkheid geven op een gebruiksvriendelijkere manier af te rekenen. De systemen worden echter zo snel ontwikkeld dat bijna 70% van de Amerikaanse IT-, security-, risk management-, productontwikkeling- en andere professionals die te maken hebben met betalingsverkeer bang is dat dit ten koste gaat van security.

Dit blijkt uit het onderzoek ’Data Security in the Evolving Payments Ecosystem Study’ van Experian Data Breach Resolution en Ponemon Institute. Opvallend genoeg is juist de druk vanuit de klanten die het risico lopen slachtoffer te worden van slechte beveiliging de aanleiding nieuwe betaalmethodes in een hoog tempo te ontwikkelen. 53% van de respondenten geeft in het onderzoek aan dat gebruiksgemak belangrijker is dan beveiliging.

Slechts gesteld met beveiliging

Het blijkt dan ook slecht gesteld te zijn met de beveiliging van betaaltechnologie. Slechts de helft van de 748 ondervraagde respondenten geeft aan (enige) vertrouwen te hebben in de beveiliging van opkomende betaalsystemen. Als we kijken naar de systemen die het grootste risico oplopen noemt 34% online aankopen, 25% point-of-sale apparaten (kassasystemen) en 24% mobiele betalingen. 47% van de respondenten stelt dat hun organisatie niet in staat is op effectieve wijze geïdentificeerde beveiligingsrisico’s aan te pakken.

Op de vraag wie verantwoordelijk is voor de beveiliging van betaalsystemen wordt erg gevarieerd geantwoord. 45% noemt banken verantwoordelijk, terwijl 40% stelt dat creditcardmaatschappijen verantwoordelijk zijn. 33% ziet vooral een verantwoordelijkheid weggelegd voor overheden. Als we echter kijken naar het beschermen van klantdata nadat een cyberaanval daadwerkelijk heeft plaatsgevonden ontstaat een geheel ander beeld. In dit geval noemt 75% het bedrijf waar het datalek plaatsvond verantwoordelijk, terwijl 69% naar de banken wijzen die creditcards hebben verstrekt.

Meer over
Lees ook
Privégegevens van 20.000 Nederlandse autokopers inzichtelijk door datalek

Privégegevens van 20.000 Nederlandse autokopers inzichtelijk door datalek

De privégegevens van 20.000 Nederlandse autokopers zijn via internet toegankelijk geweest. Dit was mogelijk door een fout in de website van kredietverstrekker AutoCash. Dit meldt RTL Nieuws op basis van een tipgever. Deze geeft aan het lek al maanden geleden te hebben aangekaart bij de softwareleverancier, maar dat het lek niet is gedicht. RTL Z1

400.000 klanten van Italiaanse bank getroffen door datalek

400.000 klanten van Italiaanse bank getroffen door datalek

De gegevens van 400.000 klanten van de Italiaanse bank UniCredit zijn uitgelekt. Het gaat om twee datalekken die in 2016 en 2017 plaatsvonden. Dit maakt UniCredit bekend in een verklaring op haar website. Het eerste datalek vond plaats in de periode september-oktober 2016, terwijl het tweede datalek in juni-juli 2017 werd gedetecteerd. De bank be1

Gegevens van miljoenen klanten Dow Jones & Co uitgelekt door AWS-configuratiefout

Gegevens van miljoenen klanten Dow Jones & Co uitgelekt door AWS-configuratiefout

Persoonlijke informatie van miljoenen klanten van Dow Jones & Co, een Amerikaanse uitgeverij- en financiële informatieconcern, zijn uitgelekt. De data stond opgeslagen in een Amazon Web Service S3 bucket, die door een configuratiefout toegankelijk was voor miljoenen AWS-gebruikers. Het datalek is ontdekt door Chris Vickery, een beveiligingson1