‘Snelle omarming van nieuwe betaaltechnieken zorgt voor slechte beveiliging’

creditcard

ICT-bedrijven omarmen in een hoog tempo nieuwe betaaltechnieken die klanten de mogelijkheid geven op een gebruiksvriendelijkere manier af te rekenen. De systemen worden echter zo snel ontwikkeld dat bijna 70% van de Amerikaanse IT-, security-, risk management-, productontwikkeling- en andere professionals die te maken hebben met betalingsverkeer bang is dat dit ten koste gaat van security.

Dit blijkt uit het onderzoek ’Data Security in the Evolving Payments Ecosystem Study’ van Experian Data Breach Resolution en Ponemon Institute. Opvallend genoeg is juist de druk vanuit de klanten die het risico lopen slachtoffer te worden van slechte beveiliging de aanleiding nieuwe betaalmethodes in een hoog tempo te ontwikkelen. 53% van de respondenten geeft in het onderzoek aan dat gebruiksgemak belangrijker is dan beveiliging.

Slechts gesteld met beveiliging

Het blijkt dan ook slecht gesteld te zijn met de beveiliging van betaaltechnologie. Slechts de helft van de 748 ondervraagde respondenten geeft aan (enige) vertrouwen te hebben in de beveiliging van opkomende betaalsystemen. Als we kijken naar de systemen die het grootste risico oplopen noemt 34% online aankopen, 25% point-of-sale apparaten (kassasystemen) en 24% mobiele betalingen. 47% van de respondenten stelt dat hun organisatie niet in staat is op effectieve wijze geïdentificeerde beveiligingsrisico’s aan te pakken.

Op de vraag wie verantwoordelijk is voor de beveiliging van betaalsystemen wordt erg gevarieerd geantwoord. 45% noemt banken verantwoordelijk, terwijl 40% stelt dat creditcardmaatschappijen verantwoordelijk zijn. 33% ziet vooral een verantwoordelijkheid weggelegd voor overheden. Als we echter kijken naar het beschermen van klantdata nadat een cyberaanval daadwerkelijk heeft plaatsgevonden ontstaat een geheel ander beeld. In dit geval noemt 75% het bedrijf waar het datalek plaatsvond verantwoordelijk, terwijl 69% naar de banken wijzen die creditcards hebben verstrekt.

Meer over
Lees ook
Gegevens van 143 miljoen Amerikanen uitgelekt bij Equifax

Gegevens van 143 miljoen Amerikanen uitgelekt bij Equifax

De creditcardgegevens van 143 miljoen Amerikanen zijn gestolen. De data werd buitgemaakt via de database van het kredietregistratiekantoor Equifax. Dit meldt persbureau Bloomberg. Het bedrijf verzamelt en onderhoudt gegevens van 600 miljoen creditcardgegevens wereldwijd. De getroffen database zou echter voornamelijk data van Amerikaanse burgers b1

Gegevens van duizenden sollicitanten Amerikaans beveiligingsbedrijf uitgelekt

Gegevens van duizenden sollicitanten Amerikaans beveiligingsbedrijf uitgelekt

De cv’s en sollicitatiebrieven van duizenden sollicitanten bij het Amerikaanse private beveiligingsbedrijf TigerSwan zijn uitgelekt via een openbaar toegankelijke cloud database. Het gaat bijna uitsluitend om gegevens van Amerikaanse veteranen. In enkele honderden gevallen is ook in te zien welke veiligheidsmachtigingen (security clearances) bij d1

Twee miljoen gebruikers van CeX getroffen door datalek

Twee miljoen gebruikers van CeX getroffen door datalek

CeX, een populair online platform waar gebruikers tweedehands goederen kunnen aanbieden en aanschaffen, is getroffen door een datalek. Naar schatting zijn ruim twee miljoen gebruikers door het datalek getroffen. Dit meldt CeX in een verklaring op zijn website. Het platform is ondermeer eigenaar van WeBuy.com en beschikt daarnaast ook over fysieke1