‘Snelle omarming van nieuwe betaaltechnieken zorgt voor slechte beveiliging’

creditcard

ICT-bedrijven omarmen in een hoog tempo nieuwe betaaltechnieken die klanten de mogelijkheid geven op een gebruiksvriendelijkere manier af te rekenen. De systemen worden echter zo snel ontwikkeld dat bijna 70% van de Amerikaanse IT-, security-, risk management-, productontwikkeling- en andere professionals die te maken hebben met betalingsverkeer bang is dat dit ten koste gaat van security.

Dit blijkt uit het onderzoek ’Data Security in the Evolving Payments Ecosystem Study’ van Experian Data Breach Resolution en Ponemon Institute. Opvallend genoeg is juist de druk vanuit de klanten die het risico lopen slachtoffer te worden van slechte beveiliging de aanleiding nieuwe betaalmethodes in een hoog tempo te ontwikkelen. 53% van de respondenten geeft in het onderzoek aan dat gebruiksgemak belangrijker is dan beveiliging.

Slechts gesteld met beveiliging

Het blijkt dan ook slecht gesteld te zijn met de beveiliging van betaaltechnologie. Slechts de helft van de 748 ondervraagde respondenten geeft aan (enige) vertrouwen te hebben in de beveiliging van opkomende betaalsystemen. Als we kijken naar de systemen die het grootste risico oplopen noemt 34% online aankopen, 25% point-of-sale apparaten (kassasystemen) en 24% mobiele betalingen. 47% van de respondenten stelt dat hun organisatie niet in staat is op effectieve wijze geïdentificeerde beveiligingsrisico’s aan te pakken.

Op de vraag wie verantwoordelijk is voor de beveiliging van betaalsystemen wordt erg gevarieerd geantwoord. 45% noemt banken verantwoordelijk, terwijl 40% stelt dat creditcardmaatschappijen verantwoordelijk zijn. 33% ziet vooral een verantwoordelijkheid weggelegd voor overheden. Als we echter kijken naar het beschermen van klantdata nadat een cyberaanval daadwerkelijk heeft plaatsgevonden ontstaat een geheel ander beeld. In dit geval noemt 75% het bedrijf waar het datalek plaatsvond verantwoordelijk, terwijl 69% naar de banken wijzen die creditcards hebben verstrekt.

Meer over
Lees ook
Klantgegevens buitgemaakt bij hosting provider Hetzner

Klantgegevens buitgemaakt bij hosting provider Hetzner

De Zuid-Afrikaanse hosting provider Hetzner is getroffen door een datalek. De aanvaller zou gebruik hebben gemaakt van een SQL-injectie om een database van het bedrijf te kraken. Hetzner heeft externe forensische onderzoekers ingeschakeld, die in samenwerking met Hetzner de cyberaanval onderzoeken. Dit meldt Hetzner in een verklaring op haar webs1

Ook gegevens van 15,2 miljoen Britten gestolen bij Equifax-hack

Ook gegevens van 15,2 miljoen Britten gestolen bij Equifax-hack

Het datalek in mei 2017 bij het Amerikaanse kredietbureau Equifax blijkt omvangrijker dan tot nu toe werd aangenomen. Niet alleen gegevens van zo’n 143 miljoen Amerikaanse klanten zijn buitgemaakt, ook data van 15,2 miljoen Britse klanten zijn gestolen. Dit maakt Equifax bekend op zijn website. Het kredietbureau werd in mei 2017 getroffen door ee1

Gegevens van 17,5 miljoen gebruikers Disqus gestolen

Gegevens van 17,5 miljoen gebruikers Disqus gestolen

Gegevens gebruikers van het reactieplatform Disqus zijn gestolen bij een cyberinbraak. In totaal zijn van 17,5 miljoen door het datalek getroffen. Dit maakt Disqus bekend in een verklaring op haar website. Disqus is een platform waarmee websites gebruikers de mogelijkheid kunnen geven te reageren op berichten op hun website. Gebruikers maken bij1