‘Snelle omarming van nieuwe betaaltechnieken zorgt voor slechte beveiliging’

creditcard

ICT-bedrijven omarmen in een hoog tempo nieuwe betaaltechnieken die klanten de mogelijkheid geven op een gebruiksvriendelijkere manier af te rekenen. De systemen worden echter zo snel ontwikkeld dat bijna 70% van de Amerikaanse IT-, security-, risk management-, productontwikkeling- en andere professionals die te maken hebben met betalingsverkeer bang is dat dit ten koste gaat van security.

Dit blijkt uit het onderzoek ’Data Security in the Evolving Payments Ecosystem Study’ van Experian Data Breach Resolution en Ponemon Institute. Opvallend genoeg is juist de druk vanuit de klanten die het risico lopen slachtoffer te worden van slechte beveiliging de aanleiding nieuwe betaalmethodes in een hoog tempo te ontwikkelen. 53% van de respondenten geeft in het onderzoek aan dat gebruiksgemak belangrijker is dan beveiliging.

Slechts gesteld met beveiliging

Het blijkt dan ook slecht gesteld te zijn met de beveiliging van betaaltechnologie. Slechts de helft van de 748 ondervraagde respondenten geeft aan (enige) vertrouwen te hebben in de beveiliging van opkomende betaalsystemen. Als we kijken naar de systemen die het grootste risico oplopen noemt 34% online aankopen, 25% point-of-sale apparaten (kassasystemen) en 24% mobiele betalingen. 47% van de respondenten stelt dat hun organisatie niet in staat is op effectieve wijze geïdentificeerde beveiligingsrisico’s aan te pakken.

Op de vraag wie verantwoordelijk is voor de beveiliging van betaalsystemen wordt erg gevarieerd geantwoord. 45% noemt banken verantwoordelijk, terwijl 40% stelt dat creditcardmaatschappijen verantwoordelijk zijn. 33% ziet vooral een verantwoordelijkheid weggelegd voor overheden. Als we echter kijken naar het beschermen van klantdata nadat een cyberaanval daadwerkelijk heeft plaatsgevonden ontstaat een geheel ander beeld. In dit geval noemt 75% het bedrijf waar het datalek plaatsvond verantwoordelijk, terwijl 69% naar de banken wijzen die creditcards hebben verstrekt.

Meer over
Lees ook
De impact van COVD-19 op datalekken

De impact van COVD-19 op datalekken

Cybercriminelen hebben in de verwarring die is ontstaan door de COVID-19-pandemie elke kans op financieel gewin aangegrepen. Uit een drie maanden durend onderzoek van Verizon blijkt dat beproefde methoden om gegevens te bemachtigen succesvoller waren dan voorheen. Zo w1

Inloggegevens van 150 miljoen MyFitnessPal gebruikers gestolen

Inloggegevens van 150 miljoen MyFitnessPal gebruikers gestolen

Gegevens van 150 miljoen gebruikers van MyFitnessPal, een website en app gericht op fitness en voeding, zijn buitgemaakt bij een cyberinbraak. Onder andere gebruikersnamen, e-mailadressen en gehashte wachtwoorden zijn uitgelekt. Dit maakt Under Armour, het bedrijf achter MyFitnessPal, bekend. Het datalek is op 25 maart ontdekt en vond eind februa1

Gegevens van 174.000 Nederlandse buitgemaakt bij datadiefstal Uber

Gegevens van 174.000 Nederlandse buitgemaakt bij datadiefstal Uber

Naar schatting zijn 174.000 passagiers en chauffeurs van Uber getroffen door het datalek in oktober 2016. Eerder werd al bekend dat bij het lek gegevens van 57 miljoen Uber accounts wereldwijd zijn buitgemaakt. Het lek vond in oktober 2016 plaats, maar werd pas in november 2017 door het bedrijf naar buiten gebracht. Europese privacyautoriteiten z1