Ransomware-criminelen willen best onderhandelen over prijs

Ransomware-criminelen doen er alles aan om hun slachtoffers zo goed mogelijk van dienst te zijn. Vaak loont het dan ook over de prijs te onderhandelen. Dit concludeert F-Secure na een experiment met vijf moderne ransomware-varianten.

Het beveiligingsbedrijf beoordeelde de 'klantervaring' van de ransomware, van het scherm waarin om losgeld wordt gevraagd tot de interactie met de cybercriminelen. Het experiment staat beschreven in het rapport Evaluating the Customer Journey of Crypto-Ransomware and the Paradox Behind It.

De belangrijkste resultaten:

  • Het lukte ons 'slachtoffer' om in contact te komen met vier van de vijf ransomware-bendes. Bij een van de varianten bleef een reactie uit.
  • Drie van de vier overgebleven bendes waren bereid om over de prijs te onderhandelen. We kregen gemiddeld 29 procent korting op het oorspronkelijke bedrag.
  • Deze cybercriminelen hanteren geen keiharde deadlines. De vier bendes gingen allemaal akkoord met uitstel van betaling van het losgeld.
  • Een van de bendes claimde door een bedrijf te zijn ingehuurd om een ander bedrijf te hacken. Is dit een grapje of een duistere nieuwe bedreiging?
  • De ransomware-families met de meest professionele gebruikersinterface hebben niet per se de beste klantenservice.

Het rapport illustreert de ransomware-paradox: aan de ene kant zijn de daders nietsontziende criminelen, maar aan de andere kant moeten ze een vertrouwensband opbouwen met hun slachtoffers. Want als hun service onder de maat is, wordt de kans op betaling kleiner. Ransomware-bendes opereren daarom op vergelijkbare wijze als bedrijven. Ze bouwen gebruiksvriendelijke websites, stellen handige lijsten met veelgestelde vragen op, bieden een 'probeerperiode' voor de encryptie aan en hebben zelfs supportpagina's waarop je met een medewerker kunt chatten.

"Vrijwel dagelijks lees je over aanvallen met ransomware en de laatste tijd wordt zelfs het woord 'epidemie' gebruikt", zegt Sean Sullivan, Security Advisor bij F-Secure. "Met dit experiment wilden we ransomware vanuit een ander perspectief bekijken, maar mensen en bedrijven er ook vooral nogmaals op wijzen wat ze kunnen doen om een ransomware-besmetting te voorkomen. Stel updates niet uit, gebruik goede securitysoftware, wees voorzichtig met e-mail en het allerbelangrijkste: maak regelmatig back-ups. Zo beperk je de schade als het toch misgaat."

F-Secure
Meer over
Lees ook
Goede voorbereiding op ransomware cruciaal, meeste organisaties laten steken vallen

Goede voorbereiding op ransomware cruciaal, meeste organisaties laten steken vallen

Zerto, een dochteronderneming van Hewlett Packard Enterprise (HPE), heeft de resultaten van een groot nieuw onderzoek naar ransomware bekend gemaakt. Hieruit komt naar voren dat bedrijven niet goed zijn voorbereid op een eventuele aanval, waardoor het opvangen en herstellen daarvan lastig is. Het onderzoek toont ook dat het tekort aan beveiligings1

Herstellen van een ransomware-aanval in vier stappen

Herstellen van een ransomware-aanval in vier stappen

Cybercriminelen zijn de afgelopen jaren steeds effectiever geworden in het timen van hun aanvallen: webwinkels tijdens Black Friday, overheidsinfrastructuren en ziekenhuizen tijdens een crisis. De opkomst van ransomware-as-a-service (RaaS) stelt cybercriminelen in staat om ransomware sneller, eenvoudiger en op grotere schaal in te zetten.

Rabobank bestrijdt groeiende ransomware-dreiging met Cloudian Object Storage

Rabobank bestrijdt groeiende ransomware-dreiging met Cloudian Object Storage

Rabobank zet Cloudian object storage in als onderdeel van de gelaagde verdediging tegen ransomware-aanvallen. In combinatie met Veeam back-up software kan Rabobank met Cloudian’s S3 Object Lock-oplossing kopieën van back-up data onveranderlijk maken, waardoor ze beschermd zijn tegen versleuteling of verwijdering door cybercriminelen.