Ransomware-criminelen willen best onderhandelen over prijs

Ransomware-criminelen doen er alles aan om hun slachtoffers zo goed mogelijk van dienst te zijn. Vaak loont het dan ook over de prijs te onderhandelen. Dit concludeert F-Secure na een experiment met vijf moderne ransomware-varianten.

Het beveiligingsbedrijf beoordeelde de 'klantervaring' van de ransomware, van het scherm waarin om losgeld wordt gevraagd tot de interactie met de cybercriminelen. Het experiment staat beschreven in het rapport Evaluating the Customer Journey of Crypto-Ransomware and the Paradox Behind It.

De belangrijkste resultaten:

  • Het lukte ons 'slachtoffer' om in contact te komen met vier van de vijf ransomware-bendes. Bij een van de varianten bleef een reactie uit.
  • Drie van de vier overgebleven bendes waren bereid om over de prijs te onderhandelen. We kregen gemiddeld 29 procent korting op het oorspronkelijke bedrag.
  • Deze cybercriminelen hanteren geen keiharde deadlines. De vier bendes gingen allemaal akkoord met uitstel van betaling van het losgeld.
  • Een van de bendes claimde door een bedrijf te zijn ingehuurd om een ander bedrijf te hacken. Is dit een grapje of een duistere nieuwe bedreiging?
  • De ransomware-families met de meest professionele gebruikersinterface hebben niet per se de beste klantenservice.

Het rapport illustreert de ransomware-paradox: aan de ene kant zijn de daders nietsontziende criminelen, maar aan de andere kant moeten ze een vertrouwensband opbouwen met hun slachtoffers. Want als hun service onder de maat is, wordt de kans op betaling kleiner. Ransomware-bendes opereren daarom op vergelijkbare wijze als bedrijven. Ze bouwen gebruiksvriendelijke websites, stellen handige lijsten met veelgestelde vragen op, bieden een 'probeerperiode' voor de encryptie aan en hebben zelfs supportpagina's waarop je met een medewerker kunt chatten.

"Vrijwel dagelijks lees je over aanvallen met ransomware en de laatste tijd wordt zelfs het woord 'epidemie' gebruikt", zegt Sean Sullivan, Security Advisor bij F-Secure. "Met dit experiment wilden we ransomware vanuit een ander perspectief bekijken, maar mensen en bedrijven er ook vooral nogmaals op wijzen wat ze kunnen doen om een ransomware-besmetting te voorkomen. Stel updates niet uit, gebruik goede securitysoftware, wees voorzichtig met e-mail en het allerbelangrijkste: maak regelmatig back-ups. Zo beperk je de schade als het toch misgaat."

F-Secure
Meer over
Lees ook
‘Nederlandse bedrijven slecht voorbereid op ransomware-aanval’

‘Nederlandse bedrijven slecht voorbereid op ransomware-aanval’

Een op de vijf Nederlandse organisaties is naar eigen zeggen niet goed voorbereid op een ransomware-aanval. Dat blijkt uit een groot internationaal onderzoek onder IT-professionals in opdracht van cyberbeveiliger Mimecast. Van alle onderzochte landen scoort Nederland veruit het slechtste.

Continuous data protection: een eerste vereiste voor herstel van ransomware-aanvallen

Continuous data protection: een eerste vereiste voor herstel van ransomware-aanvallen

De allereerste ransomware werd in 1989 op de wereld losgelaten. Deze luisterde naar de naam PS Cyborg en werd verspreid via floppy disks. De encryptie ervan kon eenvoudig ongedaan worden gemaakt. De makers vroegen hun slachtoffers om losgeld naar een postbus in Panama te verzenden. Het ging om 189 dollar in contanten.

Wat te doen als je het slachtoffer wordt van een ransomware-aanval

Wat te doen als je het slachtoffer wordt van een ransomware-aanval

Als je een IT-beheerder vraagt waar hij van wakker ligt zal het antwoord zeer vaak ‘ransomware’ zijn. Logisch, want elke medewerker kan door simpelweg op een link te klikken of een kwaadaardig bestand te downloaden zonder het te weten een ransomware-aanval ontketenen. In hun wanhoop zijn organisaties al snel geneigd om losgeld te betalen om weer t1