Ransomware-criminelen willen best onderhandelen over prijs

Ransomware-criminelen doen er alles aan om hun slachtoffers zo goed mogelijk van dienst te zijn. Vaak loont het dan ook over de prijs te onderhandelen. Dit concludeert F-Secure na een experiment met vijf moderne ransomware-varianten.

Het beveiligingsbedrijf beoordeelde de 'klantervaring' van de ransomware, van het scherm waarin om losgeld wordt gevraagd tot de interactie met de cybercriminelen. Het experiment staat beschreven in het rapport Evaluating the Customer Journey of Crypto-Ransomware and the Paradox Behind It.

De belangrijkste resultaten:

  • Het lukte ons 'slachtoffer' om in contact te komen met vier van de vijf ransomware-bendes. Bij een van de varianten bleef een reactie uit.
  • Drie van de vier overgebleven bendes waren bereid om over de prijs te onderhandelen. We kregen gemiddeld 29 procent korting op het oorspronkelijke bedrag.
  • Deze cybercriminelen hanteren geen keiharde deadlines. De vier bendes gingen allemaal akkoord met uitstel van betaling van het losgeld.
  • Een van de bendes claimde door een bedrijf te zijn ingehuurd om een ander bedrijf te hacken. Is dit een grapje of een duistere nieuwe bedreiging?
  • De ransomware-families met de meest professionele gebruikersinterface hebben niet per se de beste klantenservice.

Het rapport illustreert de ransomware-paradox: aan de ene kant zijn de daders nietsontziende criminelen, maar aan de andere kant moeten ze een vertrouwensband opbouwen met hun slachtoffers. Want als hun service onder de maat is, wordt de kans op betaling kleiner. Ransomware-bendes opereren daarom op vergelijkbare wijze als bedrijven. Ze bouwen gebruiksvriendelijke websites, stellen handige lijsten met veelgestelde vragen op, bieden een 'probeerperiode' voor de encryptie aan en hebben zelfs supportpagina's waarop je met een medewerker kunt chatten.

"Vrijwel dagelijks lees je over aanvallen met ransomware en de laatste tijd wordt zelfs het woord 'epidemie' gebruikt", zegt Sean Sullivan, Security Advisor bij F-Secure. "Met dit experiment wilden we ransomware vanuit een ander perspectief bekijken, maar mensen en bedrijven er ook vooral nogmaals op wijzen wat ze kunnen doen om een ransomware-besmetting te voorkomen. Stel updates niet uit, gebruik goede securitysoftware, wees voorzichtig met e-mail en het allerbelangrijkste: maak regelmatig back-ups. Zo beperk je de schade als het toch misgaat."

F-Secure
Meer over
Lees ook
Grijp die ransomware-crimineel

Grijp die ransomware-crimineel

Hoe spot je de ransomware-crimineel die op kousenvoeten in je IT-omgeving aan het rondneuzen is? Het antwoord op de million dollar question is: spooksystemen neerzetten.

Synology: Vijf tips tegen ransomware

Synology: Vijf tips tegen ransomware

De coronapandemie heeft niet alleen voor andere manier van werken gezorgd, het zorgt ook voor een grotere kwetsbaarheid van bedrijfsgegevens doordat werknemers nu buiten de ‘veilige’ kantoormuren toegang nodig hebben tot deze data. Cybercriminelen zijn zich hier terdege van bewust en de afgelopen tweeënhalf jaar hebben we dan ook een sterke toenam1

Ransomware schaadt mentale gezondheid van IT-professionals

Ransomware schaadt mentale gezondheid van IT-professionals

Ransomware-aanvallen trekken een zware wissel op Nederlandse IT-professionals. Ruim een derde geeft aan dat hun mentale gezondheid hieronder lijdt. Door de stress overwegen veel IT-professionals zelfs om binnen twee jaar iets anders te gaan doen. Dat blijkt uit een groot internationaal onderzoek in opdracht van cyberbeveiliger Mimecast.