Nederlanders laten steeds vaker data terughalen van kapot smartphone

data

Nederlanders blijken erg gehecht te zijn aan de data op hun mobiele telefoon. Ondanks de relatief hoge kosten laten steeds meer Nederlanders belangrijke data uit hun kapotte smartphone terughalen door gespecialiseerde bedrijven. Het gaat hierbij om allerlei gegevens, van foto's met emotionele waarden tot belangrijke documenten met juridische waarde.

Dit blijkt uit cijfers van Data Recovery Nederland, een bedrijf dat zich specialiseert op het redden van gegevens van kapotte gegevensdragers. Voorheen schakelde Nederlanders het bedrijf vooral in om gegevens te redden van harde schijven uit PC's, laptops en servers. Vandaag de dag is 30% van alle datadragers die binnenkomen bij Data Recovery Nederland een smartphone. Het aantal is in slechts anderhalf jaar tijd verdubbeld.

Duidelijke trend

Het bedrijf ziet een duidelijke trend. Het aantal smartphones dat binnenkwam was enkele jaren geleden nog zeer beperkt. Vandaag de dag komen bij het bedrijf per jaar duizenden smartphones binnen. "Mensen bewaren steeds meer foto's, bestanden en belangrijke documenten op hun smartphone die ze graag terug willen als die kapot gaat," verklaart directeur Hamed Ghilav. Bij een standaard reparatie wordt de telefoon gemaakt, maar raken gebruikers die gegevens kwijt.

35% van de telefoons die bij het bedrijf binnenkomen is kapot gegaan door waterschade, 35% door gebreken in het besturingssysteem, 20% door een val, 9% door fouten van de gebruiker zelf en 1% door overige oorzaken, zoals het doorbranden van de flash chip. In dat laatste geval is het overigens niet meer mogelijk de data van het apparaat te redden. Data Recovery Nederland stelt in 80% van de gevallen erin te slagen verloren data uit een kapotte telefoon te halen.

'Mensen zijn gehecht aan hun data'

Gegevens redden van een kapotte smartphone is niet goedkoop. De kosten voor data recovery uit een smartphone variëren van 199 tot 799 euro. Ondanks deze kosten nemen veel mensen toch de stap een data recovery specialist in te schakelen, waaruit blijkt dat Nederlanders gehecht zijn aan hun data. Om gebruikers tegemoet te komen biedt Data Recovery Nederland de mogelijkheid een telefoon kosteloos te laten onderzoeken. Het bedrijf komt op basis van dit onderzoek met een offerte voor het terughalen van de gegevens.

Als mensen hun telefoon ter reparatie aanbieden gaan alle gegevens verloren. "Het is standaard procedure om de telefoon te resetten. Dan doet hij het weer, maar ben je alles kwijt," legt Ghilav uit. "Reparatie is niet hetzelfde als data recovery. Daar willen we mensen op attenderen. Zodat ze op hun hoede zijn en eerst een analyse of data recovery laten uitvoeren voordat ze hun kapotte telefoon ter reparatie aanbieden."

Meer over
Lees ook
Syncplicity: Uw informatie – anytime, anywhere

Syncplicity: Uw informatie – anytime, anywhere

Als leverancier, sinds 2009, van Secure Managed File oplossingen levert SCOS te Hoofddorp nu tevens Syncplicity (voorheen onderdeel van Axway). Syncplicity is een service voor het delen en synchroniseren van bestanden die is ontwikkeld door Syncplicity Inc. Met de service kunnen gebruikers onderling bestanden opslaan en synchroniseren. Het onderst1

Hoe kunnen Business Process Outsourcers data beschermen in het AI-tijdperk?

Hoe kunnen Business Process Outsourcers data beschermen in het AI-tijdperk?

Omdat Business Process Outsourcers (BPO's) het volledige potentieel van AI willen benutten, is het belangrijk dat ze nadenken over de mogelijke impact van generatieve AI op data en privacy. Zeker omdat BPO's vaak namens klanten grote hoeveelheden gevoelige informatie verwerken, van persoonlijke gegevens tot financiële transacties. Nu generatieve A1

Thru: native Cloud Secure MFT met nieuw licentie model

Thru: native Cloud Secure MFT met nieuw licentie model

Het MFT product van Thru Inc. is een krachtige, schaalbare en veilige oplossing voor het beheer van bestandsuitwisseling en -overdracht. Het is een native Cloud oplossing, ontworpen om bedrijven te helpen hun gegevens op een efficiënte en beveiligde manier te delen, zowel binnen als buiten de organisatie naar gebruikers, klanten, partners en relat1