Meer oplichting via verkoopsites voor tweedehands spullen

hacker3

Oplichting via online websites voor tweedehands spullen komt steeds vaker voor. Marktplaats.nl herkent zich in deze trend en zet dagelijks 24 man in om frauduleuze advertenties op te sporen.

Dit zegt Jasper Teijsse, woordvoerder van Marktplaats.nl, tegenover het AD. De website is zeker niet de enige website voor tweedehands spullen waar fraude plaats vond. Afgelopen jaar waren 490.000 consumenten slachtoffer van oplichting op dit soort sites. Dit is 85.000 meer dan twee jaar geleden. Dit blijkt uit het Veiligheidsmonitor van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Op Marktplaats.nl worden iedere dag pakweg 350.000 advertenties geplaatst. 0,01% hiervan zou frauduleus zijn, wat neer komt op ongeveer 35 advertenties per dag. Teijsse geeft aan dat de aanpak van online fraude op online marktplaatsen beter is dan ooit, maar cybercriminelen tegelijkertijd steeds geraffineerder te werk gaan. Ondanks de inspanning van sites als Marktplaats.nl zou hierdoor oplichting op de sites blijven stijgen.

Lees ook
Fraudehelpdesk: Forse stijging fraudemeldingen online shoppen

Fraudehelpdesk: Forse stijging fraudemeldingen online shoppen

Het aantal meldingen van fraude rond de online aan- en verkoop van goederen is fors gestegen. In de eerste maanden van 2021 meldden zich bij de Fraudehelpdesk al bijna evenveel gedupeerden als in heel 2019.

Wees alert op datingfraude rondom Valentijnsdag

Wees alert op datingfraude rondom Valentijnsdag

Via datingsites en -apps leggen zij contact met vrijgezellen om geld los te peuteren. Mimecast waarschuwt mensen om extra alert te zijn op deze vorm van oplichting, ook wel bekend als datingfraude of romantische fraude.

Doxing: 37% van de millennials denkt dat ze te saai zijn om het slachtoffer te worden van cybercriminaliteit

Doxing: 37% van de millennials denkt dat ze te saai zijn om het slachtoffer te worden van cybercriminaliteit

Nu onze offline en online wereld steeds meer met elkaar verweven zijn, neemt ook de invloed van onze online acties op onze fysieke wereld toe. Met name op het gebied van communicatie en het delen van persoonlijke informatie kan dit vervelende gevolgen hebben. Kaspersky onderzocht twee belangrijke consequenties van het delen van pe1