Fraudehelpdesk: Forse stijging fraudemeldingen online shoppen

fraudehelpdesk-300x109

Het aantal meldingen van fraude rond de online aan- en verkoop van goederen is fors gestegen. In de eerste maanden van 2021 meldden zich bij de Fraudehelpdesk al bijna evenveel gedupeerden als in heel 2019.

De stijging van oplichting bij online winkelen was vorig jaar al zichtbaar: in 2020 was het aantal meldingen twee keer zo hoog als in 2019. Als deze ontwikkeling zich doorzet, is het aantal gedupeerden in 2021 ook ongeveer twee keer zo hoog als in 2020. De geschatte schade voor 2021 is ruim 1 miljoen euro.

Dat de coronacrisis daarbij een rol speelt ligt voor de hand. Doordat veel winkels waren gesloten, waren ook mensen die voorheen hun aankopen niet online deden aangewezen op webwinkels en handelsplaatsen. Daarnaast zagen we dat oplichters inspeelden op de situatie, bijvoorbeeld door mondkapjes, zelftests, desinfectiemiddelen of fitnessapparatuur aan te bieden.

Cijfers

Aan- en verkoop             2018                   2019                   2020          2021 t/m 16/3      Extrapolatie 2021

Meldingen                       1.454                  2.371                  4.827            1.809                      8.683

Slachtoffers                     987                      1.571                  3.782            1.492                     7.161

Schadebedrag                 € 370.670,-        € 479.941,-        € 734.269,-      € 218.023,-      € 1.046.510,-

 

Lees ook
Proofpoint ziet toename van Pig Butchering-scam

Proofpoint ziet toename van Pig Butchering-scam

Onderzoekers van Proofpoint hebben nieuw onderzoek gepubliceerd over een vorm van cryptofraude die bekendstaat als "Pig Butchering". In het onderzoek maakt Proofpoint duidelijk welke stappen cybercriminelen nemen om slachtoffers enorme geldbedragen afhandig te maken met behulp van social engineering. De afgelopen drie maanden zijn de onderzoekers1

‘Klanten energieleveranciers kwetsbaar voor e-mailfraude’

‘Klanten energieleveranciers kwetsbaar voor e-mailfraude’

Ruim de helft van de Nederlandse energieleveranciers heeft DMARC, een cruciale tool tegen domeinspoofing, niet geïmplementeerd. Hierdoor lopen hun klanten een verhoogd risico op e-mailfraude. Dat blijkt uit onderzoek van cyberbeveiliger Mimecast. Ook hebben veel energieleveranciers DMARC wel geïmplementeerd, maar het niet op de juiste manier gecon1

KPN Security : Deel webshops voert niet-bestaande of niet-verdiende keurmerken

KPN Security : Deel webshops voert niet-bestaande of niet-verdiende keurmerken

Bijna 5 procent van de Nederlandse webshops vertoont verdachte kenmerken. Zo voert een deel van de webshops ten onrechte een keurmerk. Sommige webwinkels plaatsen zelfs een niet-bestaand keurmerk. Dat blijkt uit onderzoek van KPN Security onder Nederlandse webwinkels.