KPN ontvangt beveiligingslabel goud van Privacy Waarborg
KPN heeft als eerste telecomprovider de Security Check van het Privacy Waarborg doorlopen. De telecomprovider ontvangt het beveiligingslabel Goud voor haar databeveiliging.
De beveiligingslabels van Privacy Waarborg bieden consumenten de mogelijkheid in één oogopslag te zien of een website zorgvuldig en veilig omspringt met persoonsgegevens voor reclamedoeleinden. “KPN is zich bewust van beveiligingsrisico’s en heeft een gedegen beveiligingsbeleid op de punten die de toezichthouder noodzakelijk acht. Dit is bedrijfsbreed geïmplementeerd en naleving wordt gecontroleerd”, meldt de DDMA Privacy Autoriteit in haar rapportage.
Het Privacy Waarborg is een initiatief van DDMA, de branchevereniging voor marketing. Het waarborg moet toezien op eerlijk en zorgvuldig gebruik van consumentendata voor reclame en profilering. Beveiliging speelt hierbij een belangrijke rol. De Security Check controleert hoe databeveiliging is ingericht op organisatorisch en technisch niveau. Deelnemers ontvangen een uitgebreide analyse van de staat van hun beveiliging aan de hand van een aantal key-indicatoren. Denk hierbij aan good governance, data-entry, toegangsbeveiliging en bewaartermijnen. Aan de hand van deze scores bepaalt de DDMA Privacy Autoriteit of een beveiligingslabel wordt toegekend.