Hoe smishing misbruik maakt van populaire mobiele providers

proofpoint

De rol van mobiele providers
Mobiele providers bieden bedrijven een betaalbare manier om sms’jes te versturen. En ze worden ook gebruikt door officiële instanties om berichten te versturen. Zo kunnen er berichten worden verstuurd voor vluchten, afspraken en bankmeldingen. Maar omdat deze providers gemakkelijker toegang bieden tot mobiele netwerken, zijn ze een populair doelwit geworden voor aanvallers.

 

Veel providers werken met een freemium-model waarbij gebruikers nauwelijks worden geverifieerd. Bij sommige providers kunnen mensen zich zelfs alleen registreren met een prepaid "burner" nummer. Dus zelfs als misbruik wordt gedetecteerd vanaf één apparaat, kunnen cybercriminelen een nieuw apparaat registreren - of zelfs honderden. Er zijn ook meldingen van cybercriminelen die valse of gestolen creditcardnummers gebruiken. Sommigen hebben zelfs toegang tot deze platforms met gestolen inloggegevens.

 

Hoe cybercriminelen deze diensten misbruiken

Een ander voordeel van deze diensten is de toegang tot belangrijke markten zoals de VS en het VK. Voor een cybercrimineel in Pakistan of Cambodja zou het onbetaalbaar zijn om een sms rechtstreeks naar de VS te sturen. Maar omdat er gratis opties beschikbaar zijn, kunnen deze aanvallers Amerikaanse consumenten gratis aanvallen.

Ten slotte worden mobiele providers niet alleen gebruikt voor aanvallen, maar ook voor het verspreiden van spam. Het kan gaan om politieke boodschappen, lokale aanbiedingen of waarschuwingen voor sociale campagnes. Vaak kunnen gebruikers zich hier niet voor afmelden.

 

Stuart Jones, Director, Cloudmark Division bij Proofpoint leg uit hoe mobiele providers zich kunnen beschermen:

 

"Mobiele netwerken zijn een zeer vertrouwd kanaal en daarom zijn gebruikers eerder geneigd links/URL's in een sms te lezen en te openen dan in e-mail. Veel mobiele providers filteren berichten om gebruikers te beschermen tegen aanvallers. Dezelfde technologieën kunnen door mobiele providers worden gebruikt om smishing op te sporen nog voordat de berichten verstuurd. Door vervalste berichten te verwijderen voordat ze worden verstuurd, zouden de kosten voor providers moeten dalen. Zij betalen immers voor elk bericht dat via het netwerk wordt verzonden. Maar belangrijker is dat de betrouwbaarheid van mobiele communicatie, waarvan bedrijven en vele anderen afhankelijk zijn, behouden blijft.

 

Smishing is een lastig probleem; vervalste berichten zijn vaak niet te onderscheiden van echte updates en meldingen. Maar een oplossing hiervoor vinden is essentieel om het vertrouwen in mobiele communicatie te behouden."

 

Lees ook
Nuance: ‘Biometrische authentificatie wordt wereldwijd toegepast’

Nuance: ‘Biometrische authentificatie wordt wereldwijd toegepast’

Nuance Communications meldt dat biometrische stemverificatie in een hoog tempo wordt geïmplementeerd door bedrijven wereldwijd. De beveiligingsmethode moet pincodes, wachtwoorden en beveiligingsvragen bij het authentificeren van klanten. Een eenvoudige uitgesproken wachtwoordzin is voldoende voor veilige authenticatie en biedt klanten meer gebruik1

Silent Circle lanceert belbundel voor versleutelde telefoongesprekken

Silent Circle lanceert belbundel voor versleutelde telefoongesprekken

Wie zeker wil stellen dat zijn of haar telefoongesprekken niet worden afgeluisterd kan nu kiezen voor het 'Global Encrypted Calling Plan' van Silent Circle. Deze belbundel stelt gebruikers in staat versleutelde telefoongesprekken te voeren met mensen in 79 verschillende landen. Telefoongesprekken via Silent Circle worden digitaal verzonden, wat ve1

Plasterk: 'De AIVD heeft geen toegang tot systemen van telecomproviders'

Plasterk: 'De AIVD heeft geen toegang tot systemen van telecomproviders'

Nederlandse inlichtingendiensten hebben altijd toestemming nodig van de minister van Binnenlandse Zaken of Defensie indien zij iemand willen afluisteren. De AIVD heeft dan ook geen toegang tot de systemen van providers. Dit heeft minister van Binnenlandse Zaken Ronald Plasterk gezegd in de Tweede Kamer. Plasterk benadrukt dat burgers die bellen me1