Nuance: ‘Biometrische authentificatie wordt wereldwijd toegepast’

Nuance Communications meldt dat biometrische stemverificatie in een hoog tempo wordt geïmplementeerd door bedrijven wereldwijd. De beveiligingsmethode moet pincodes, wachtwoorden en beveiligingsvragen bij het authentificeren van klanten. Een eenvoudige uitgesproken wachtwoordzin is voldoende voor veilige authenticatie en biedt klanten meer gebruiksgemak.

Hackers gaan steeds geraffineerder te werk en regelmatig wordt melding gemaakt van grootschalige aanvallen en inbraken. Mensen wereldwijd trekken de betrouwbaarheid van wachtwoorden en pincodes hierdoor steeds meer in twijfel. Uit een enquête blijkt dat 85% van de mensen ontevreden is over de huidige authenticatiemethodes. Organisaties op alle continenten willen snel tegemoetkomen aan de vraag van consumenten naar een veiliger en natuurlijker authenticatieproces.

Producten van Nuance

Nuance stelt dit ook te zien in de vraag naar haar eigen producten. Bedrijven als Abu Dhabi Commercial Bank, Banco Santander Mexico, Tinkoff Credit Systems en Vodacom hebben onlangs oplossingen voor biometrische stemverificatie van het bedrijf in gebruik genomen. Abu Dhabi Commercial Bank (ADCB) in de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) voerde biometrische stemverificatie van Nuance in om klanten te authentiseren en ze gemakkelijk en veilig banktransacties via de telefoon of mobiele toestellen te laten uitvoeren. ADCB is de eerste bank in de regio die biometrische stemverificatie in drie talen aanbiedt: Arabisch, Engels en Hindi. De biometrische stemherkenning van Nuance vervangt een hele reeks beveiligingsvragen. Klanten hoeven alleen maar te praten om zichzelf te identificeren. Pincodes, wachtwoorden of indringende beveiligingsvragen zijn verleden tijd.

Banco Santander Mexico, een grote Mexicaanse bank, was de eerste bank in dat land die de biometrische stemverificatie van Nuance in gebruik nam om pincodes, wachtwoorden en beveiligingsvragen in het geautomatiseerde telefoonsysteem te vervangen. Santander-klanten die het telefoonsysteem van de bank opbellen, hoeven nu alleen maar te praten om herkend te worden. Phone-banking wordt op die manier veiliger, sneller en gemakkelijker. Sinds de invoering van biometrische stemverificatie bij Banco Santander Mexico zijn al meer dan 2,3 miljoen klanten overgestapt op het nieuwe systeem.

Tinkoff Credit Systems

Tinkoff Credit Systems (TCS) is de eerste bank in Rusland die biometrische stemherkenning van Nuance in gebruik heeft genomen. Zij werkte daarvoor samen met NICE Systems, een partner van Nuance. NICE RTA (Real Time Authentication) met biometrische stemherkenning in het callcenter maakt bankieren gebruiksvriendelijker voor de TCS-klanten, aangezien zij geen wachtwoorden, pincodes of beveiligingsvragen meer nodig hebben bij het inbellen voor banktransacties. Klanten kunnen zich in slechts zeven tot tien seconen authentiseren. NICE RTA met biometrische stemverificatie van Nuance heeft de gemiddelde gespreksduur (call handle time of AHT) met 40 seconden verminderd. Dit geeft TCS-medewerkers meer tijd voor extra oproepen en klanten tijd winnen. Ook Vodacom, een mobiele operator in Zuid-Afrika, voerde onlangs Voice Password in voor klanten die de My Vodacom app gebruiken of inbellen in het Vodacom callcenter.

Andere grote organisaties die biometrische stemverificatie oplossingen van Nuance hebben ingevoerd zijn Barclays Wealth & Investment Management, ING Netherlands, Tangerine Bank, Tatra Banka, TD Waterhouse, Turkcell, T-Mobile en Vanguard. Biometrische stemverificatie wordt volgens het bedrijf dan ook in een hoog tempo wereldwijd een aanvaarde standaard voor veilige en gebruiksvriendelijke authenticatie. Volgens onderzoek van Opus Research zal de markt voor authenticatie door biometrische stemverificatie tussen 2015 en 2016 wereldwijd met 36% groeien, van 308 miljoen tot 420 miljoen dollar.

‘Aantrekkelijk alternatief’

“Wereldwijd laten organisaties zien dat biometrische stemverificatie een aantrekkelijk alternatief is voor pincodes en wachtwoorden, vooral in sectoren die een hoge veiligheidsgraad nastreven, zoals banken,” zegt Robert Weideman, Executive Vice President en General Manager van de Enterprise Division bij Nuance. “Iedereen worstelt met het ‘wachtwoordprobleem’ en biometrische stemverificatie heeft zich in de praktijk bewezen als alternatief voor organisaties, omdat ze hiermee tegelijk de beveiliging verbeteren en het hun klanten gemakkelijker maken.”

Lees ook
ESET Threat Intelligence verbetert cybersecurity-inzicht door integratie met Elastic Security

ESET Threat Intelligence verbetert cybersecurity-inzicht door integratie met Elastic Security

ESET heeft een nieuw partnerschap en integratie aangekondigd, dankzij zijn uniforme API-gateway. Deze ontwikkeling faciliteert naadloze verbindingen met verschillende leveranciers van cybersecurity, zoals de recente integratie met Elastic, een search-powered AI-bedrijf.

Denk aan een sterk wachtwoord op World Password Day 2024

Denk aan een sterk wachtwoord op World Password Day 2024

Wachtwoorden zijn een van de eerste kritieke barrières tussen een persoon, een dreigingsactor en een succesvolle cyberaanval. Een veelvoorkomende fout die mensen maken is het gebruik van steeds dezelfde loginnaam of hetzelfde e-mailadres en wachtwoord

'Mensen moeten een wachtzin gebruiken als ze veilig willen inloggen'

'Mensen moeten een wachtzin gebruiken als ze veilig willen inloggen'

Op de eerste donderdag van mei is het Wereld Wachtwoorden Dag. Deze dag is bedoeld om betere wachtwoorden te stimuleren. Cyberaanvallen zijn aan de orde van de dag. En dus is goede wachtwoordbeveiliging cruciaal.