Fraudehelpdesk: Forse stijging fraudemeldingen online shoppen

fraudehelpdesk-300x109

Het aantal meldingen van fraude rond de online aan- en verkoop van goederen is fors gestegen. In de eerste maanden van 2021 meldden zich bij de Fraudehelpdesk al bijna evenveel gedupeerden als in heel 2019.

De stijging van oplichting bij online winkelen was vorig jaar al zichtbaar: in 2020 was het aantal meldingen twee keer zo hoog als in 2019. Als deze ontwikkeling zich doorzet, is het aantal gedupeerden in 2021 ook ongeveer twee keer zo hoog als in 2020. De geschatte schade voor 2021 is ruim 1 miljoen euro.

Dat de coronacrisis daarbij een rol speelt ligt voor de hand. Doordat veel winkels waren gesloten, waren ook mensen die voorheen hun aankopen niet online deden aangewezen op webwinkels en handelsplaatsen. Daarnaast zagen we dat oplichters inspeelden op de situatie, bijvoorbeeld door mondkapjes, zelftests, desinfectiemiddelen of fitnessapparatuur aan te bieden.

Cijfers

Aan- en verkoop             2018                   2019                   2020          2021 t/m 16/3      Extrapolatie 2021

Meldingen                       1.454                  2.371                  4.827            1.809                      8.683

Slachtoffers                     987                      1.571                  3.782            1.492                     7.161

Schadebedrag                 € 370.670,-        € 479.941,-        € 734.269,-      € 218.023,-      € 1.046.510,-

 

Lees ook
Wees alert op datingfraude rondom Valentijnsdag

Wees alert op datingfraude rondom Valentijnsdag

Via datingsites en -apps leggen zij contact met vrijgezellen om geld los te peuteren. Mimecast waarschuwt mensen om extra alert te zijn op deze vorm van oplichting, ook wel bekend als datingfraude of romantische fraude.

Doxing: 37% van de millennials denkt dat ze te saai zijn om het slachtoffer te worden van cybercriminaliteit

Doxing: 37% van de millennials denkt dat ze te saai zijn om het slachtoffer te worden van cybercriminaliteit

Nu onze offline en online wereld steeds meer met elkaar verweven zijn, neemt ook de invloed van onze online acties op onze fysieke wereld toe. Met name op het gebied van communicatie en het delen van persoonlijke informatie kan dit vervelende gevolgen hebben. Kaspersky onderzocht twee belangrijke consequenties van het delen van pe1

Mimecast waarschuwt online shoppers voor nepsites

Mimecast waarschuwt online shoppers voor nepsites

Consumenten moeten de komende weken extra alert zijn als ze aankopen doen via internet. Uit onderzoek van Mimecast blijkt dat cybercriminelen wereldwijd op grote schaal bekende webwinkels nabootsen om mensen te misleiden. Volgens het onderzoek worden vooral webwinkels uit de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland vaak geïmiteerd.