Fraudehelpdesk: Forse stijging fraudemeldingen online shoppen

fraudehelpdesk-300x109

Het aantal meldingen van fraude rond de online aan- en verkoop van goederen is fors gestegen. In de eerste maanden van 2021 meldden zich bij de Fraudehelpdesk al bijna evenveel gedupeerden als in heel 2019.

De stijging van oplichting bij online winkelen was vorig jaar al zichtbaar: in 2020 was het aantal meldingen twee keer zo hoog als in 2019. Als deze ontwikkeling zich doorzet, is het aantal gedupeerden in 2021 ook ongeveer twee keer zo hoog als in 2020. De geschatte schade voor 2021 is ruim 1 miljoen euro.

Dat de coronacrisis daarbij een rol speelt ligt voor de hand. Doordat veel winkels waren gesloten, waren ook mensen die voorheen hun aankopen niet online deden aangewezen op webwinkels en handelsplaatsen. Daarnaast zagen we dat oplichters inspeelden op de situatie, bijvoorbeeld door mondkapjes, zelftests, desinfectiemiddelen of fitnessapparatuur aan te bieden.

Cijfers

Aan- en verkoop             2018                   2019                   2020          2021 t/m 16/3      Extrapolatie 2021

Meldingen                       1.454                  2.371                  4.827            1.809                      8.683

Slachtoffers                     987                      1.571                  3.782            1.492                     7.161

Schadebedrag                 € 370.670,-        € 479.941,-        € 734.269,-      € 218.023,-      € 1.046.510,-

 

Lees ook
Rechter oordeelt over nalatigheid bij fraude met internetbankieren

Rechter oordeelt over nalatigheid bij fraude met internetbankieren

De nieuwe uniforme veiligheidsregels voor online bankieren moeten duidelijkheid geven. Financieel consulent Peter Beszelsen waarschuwde echter in een column in De Telegraaf dat slachtoffers van fraude met internetbankieren voortaan zelf moeten bewijzen dat zij zich aan de regels van banken hebben gehouden. Minister van Financiën Jeroen Dijsselbloe1