Consumentenbond stapt naar de rechter wegens updatebeleid van Samsung

hamer-rechter-rechtszaak

De Consumentenbond spant een kort geding aan tegen Samsung vanwege het software-updatebeleid voor Android smartphones. De bond wil dat Samsung Android smartphones sneller van updates voorziet, consumenten beter voorlicht over kritieke veiligheidslekken en meer duidelijkheid verstrekt over de tijd die klanten moeten wachten voordat zij software-updates ontvangen.

De Consumentenbond startte in juli 2015 de campagne ‘Updaten!’ om fabrikanten van Android smartphones aan te sporen software-updates beschikbaar te stellen en consumenten hierover te informeren. Uit een inventarisatie van de bond bleek dat 82% van de onderzochte Samsung telefoons in de twee jaar na introductie niet waren voorzien van de nieuwste versie van Android. De Consumentenbond benadrukt dat software-updates cruciaal zijn om smartphones veilig te houden en gebruikers te beschermen tegen cybercriminelen en verlies van hun persoonlijke gegevens.

Samsung moet klanten beter informeren

Bart Combée, directeur Consumentenbond: “Consumenten worden bij de koop van een Samsung Android toestel onvoldoende geïnformeerd over hoe lang zij software-updates zullen ontvangen. De Consumentenbond eist dat Samsung hierover duidelijke en ondubbelzinnige informatie verstrekt aan klanten. Ook geeft Samsung onvoldoende informatie over kritieke veiligheidslekken in zijn Android telefoons, zoals Stagefright. Ten slotte eist de Consumentenbond dat Samsung zijn smartphones ook daadwerkelijk van updates voorziet.”

De Consumentenbond stuurde op 2 december 2015 een sommatiebrief naar Samsung en is vervolgens met de fabrikant in gesprek gegaan. Dit heeft echter niet tot het gewenste resultaat geleid. De Consumentenbond stapt daarom nu naar de rechter. De bond richt zijn pijlen in eerste instantie op Samsung, aangezien dit bedrijf de marktleider van Android smartphones in Nederland is. De Consumentenbond benadrukt echter dat ook andere fabrikanten steken laten vallen bij het updaten van hun toestellen.

Meer over
Lees ook
Computersysteem Kadaster blijkt ernstig lek

Computersysteem Kadaster blijkt ernstig lek

Het computersysteem van het Kadaster bevat ernstige beveiligingsgaten. Het Kadaster vreest hierdoor voor foutieve informatie in registraties van onroerendgoedbezit, hypotheken en beslagen. Dit meldt het Financieel Dagblad op basis van interne stukken van het Kadaster. "Het risico bestaat dat Kadasterdiensten onveilig zijn voor klanten of informat1

ENISA publiceert richtlijnen voor veilige mobiele apps

ENISA publiceert richtlijnen voor veilige mobiele apps

Het European Agency for Network and Information Security (ENISA) publiceert een vernieuwde versie van de Smartphone Development Guidelines. In het document wordt uiteengezet hoe ontwikkelaars mobiele applicaties veiliger kunnen maken en kunnen beschermen tegen cyberaanvallen. In het vernieuwde rapport zijn nieuwe secties toegevoegd over recente o1

Schneider Electric verhelpt ernstig beveiligingsprobleem in DCIM-oplossing

Schneider Electric verhelpt ernstig beveiligingsprobleem in DCIM-oplossing

Schneider Electric stelt een update beschikbaar die een ernstig beveiligingsprobleem verhelpt in de StruxureWare Data Center Expert software. Door het lek konden aanvallers op afstand gevoelige informatie inzien en toegang krijgen tot onversleutelde wachtwoorden. Het beveiligingslek is ontdekt door Positive Technologies. Aanvallers kunnen het lek1