156.000 klanten getroffen door cyberaanval op Britse ISP TalkTalk

Bij de aanval op de Britse internetprovider TalkTalk zijn de gegevens van ruim 156.000 klanten gestolen. De aanvallers hebben 15.000 volledige rekeningnummers en bankcodes kunnen inzien, terwijl 28.000 nummers die slechts gedeeltelijk zijn opgeslagen zijn ingekeken.

Dit blijkt uit eigen onderzoek van TalkTalk. De Britse internetprovider werd op 21 oktober getroffen door een cyberinbraak waarbij aanvallers toegang wisten te krijgen tot klantgegevens. Het was tot nu toe echter onduidelijk hoeveel klanten exact door de aanval zijn getroffen. Het uiteindelijk cijfer ligt een stuk lager dan eerdere schattingen, die uitkwamen op 4 miljoen getroffen klanten. Inmiddels zijn vier verdachte opgepakt voor de cyberaanval.

Alle getroffen klanten zijn door TalkTalk ingelicht. Klanten krijgen een jaar kredietmonitoring aangeboden om de impact van eventueel misbruik van hun financiële gegevens te beperken

Lees ook
95 procent van alle geldautomaten draait nog op Windows XP

95 procent van alle geldautomaten draait nog op Windows XP

Microsoft stopt in april met de ondersteuning voor Windows XP. Dit betekent dat het bedrijf geen beveiligingsupdates meer zal uitbrengen. Gebruikers lopen dus gevaar. Een groot probleem voor exploitanten van geldautomaten. Maar liefst 95 procent van alle geldautomaten wereldwijd draait op dit moment nog op Windows XP. Dit blijkt uit onderzoek van1

Hackers gebruiken televisies en koelkasten om spam te versturen

Hackers gebruiken televisies en koelkasten om spam te versturen

De Internet-of-Things is een ontwikkeling waar bij allerlei dagelijkse apparaten worden verbonden met internet. Ook deze apparaten worden hierdoor kwetsbaar voor cybercriminelen. Dit blijkt onder andere uit de ontdekking van een botnet dat deels is opgebouwd uit televisies en tenminste één koelkast. Het botnet is ontdekt door beveiligingsonderzoe1

'Concrete cyberdreigingen hebben veel meer impact dan waarschuwingen'

'Concrete cyberdreigingen hebben veel meer impact dan waarschuwingen'

Directe dreigingen hebben een aanzienlijk grotere impact op gebruikers dan andere tactieken zoals waarschuwingen over kwetsbaarheden. Door tactieken van cybercriminelen te hanteren kunnen beveiligingsonderzoekers gebruikers dan ook laten schrikken en hen via deze weg motiveren hun beveiliging te verbeteren. Concrete bedreigingen hebben dus meer im1