Uber hield grootschalig datalek langere tijd stil

data-freeimages-malkowitch

Uber blijkt in 2016 te zijn getroffen door een cyberaanval, waarbij gegevens van ongeveer 50 miljoen klanten zijn gestolen. Het datalek werd eind 2016 ontdekt, maar is nu pas door Uber naar buiten gebracht.

Dit meldt Uber tegenover Bloomberg. Onder meer namen, e-mailadressen en telefoonnummers van Uber klanten zijn buitgemaakt. Creditcardgegevens of informatie over ritten zouden niet zijn gestolen. Ook de gegevens van ongeveer 7 miljoen Uber-bestuurders zijn toegankelijk geweest voor de aanvallers.

Lange tijd stilgehouden

Opvallend is dat dat datalek eind 2016 werd ontdekt, maar Uber nu pas aan de bel trekt. De aanvallers zouden toegang hebben gekregen tot de gegevens via een slecht beveiligde database. Het bedrijf houdt Chief Security Officer Joe Sullivan hiervoor verantwoordelijk; Uber meldt dat Sullivan nog deze week wordt ontslagen.

Ook meldt Uber 100.000 dollar te hebben betaald aan de cybercriminelen om de gestolen data te laten vernietigen. Of de data daadwerkelijk is vernietigd is echter niet te controleren.

Rechtszaak

Uber is enkele uren na de bekendmaking door boze klanten al aangeklaagd wegens nalatigheid. Alle getroffen Amerikaanse chauffeurs en klanten van Uber worden in deze rechtszaak vertegenwoordigd.

Lees ook
KnowBe4-onderzoek: kennis over online veiligheid en wenselijk gedrag in Nederland is ver ondermaats

KnowBe4-onderzoek: kennis over online veiligheid en wenselijk gedrag in Nederland is ver ondermaats

Uit een nieuw rapport van KnowBe4 blijkt dat het gedrag waarmee medewerkers de online veiligheid van hun organisatie beïnvloeden sterk varieert binnen Europa. Met een score van 73 op een schaal van totaal 100 punten boekt Europa een wereldwijd gemiddelde score op deze zogenoemde ‘Security Culture-index’.

Verfijndere cyberaanvallen nog geen wake-up call

Verfijndere cyberaanvallen nog geen wake-up call

ABN ARMO: Ondanks het hoge dreigingsniveau blijft de risicoperceptie in het Nederlandse bedrijfsleven achter. Ondernemers lijken de risico’s pas te onderkennen als een aanval tot schade leidt

SentinelOne en Smarttech247 bundelen krachten voor nieuwe generatie managed detection and response

SentinelOne en Smarttech247 bundelen krachten voor nieuwe generatie managed detection and response

SentinelOne, een leider op het gebied van AI-security, en Smarttech247, wereldwijd leverancier van cybersecurity-oplossingen, gaan samenwerken