Uber hield grootschalig datalek langere tijd stil

data-freeimages-malkowitch

Uber blijkt in 2016 te zijn getroffen door een cyberaanval, waarbij gegevens van ongeveer 50 miljoen klanten zijn gestolen. Het datalek werd eind 2016 ontdekt, maar is nu pas door Uber naar buiten gebracht.

Dit meldt Uber tegenover Bloomberg. Onder meer namen, e-mailadressen en telefoonnummers van Uber klanten zijn buitgemaakt. Creditcardgegevens of informatie over ritten zouden niet zijn gestolen. Ook de gegevens van ongeveer 7 miljoen Uber-bestuurders zijn toegankelijk geweest voor de aanvallers.

Lange tijd stilgehouden

Opvallend is dat dat datalek eind 2016 werd ontdekt, maar Uber nu pas aan de bel trekt. De aanvallers zouden toegang hebben gekregen tot de gegevens via een slecht beveiligde database. Het bedrijf houdt Chief Security Officer Joe Sullivan hiervoor verantwoordelijk; Uber meldt dat Sullivan nog deze week wordt ontslagen.

Ook meldt Uber 100.000 dollar te hebben betaald aan de cybercriminelen om de gestolen data te laten vernietigen. Of de data daadwerkelijk is vernietigd is echter niet te controleren.

Rechtszaak

Uber is enkele uren na de bekendmaking door boze klanten al aangeklaagd wegens nalatigheid. Alle getroffen Amerikaanse chauffeurs en klanten van Uber worden in deze rechtszaak vertegenwoordigd.

Lees ook
Zerto: Afsluiten van cyberverzekeringen lastiger vanwege toenemende complexiteit en regelmaat van aanvallen

Zerto: Afsluiten van cyberverzekeringen lastiger vanwege toenemende complexiteit en regelmaat van aanvallen

Zerto, een dochteronderneming van Hewlett Packard Enterprise, ziet voor 2024 drie belangrijke trends rond cybersecurity en het dreigingslandschap. De eerste is dat de toenemende complexiteit en regelmaat van cyberaanvallen het steeds moeilijker zullen maken voor bedrijven om een goede cyberverzekering af te sluiten. De tweede trend die Zerto opmer1

Proofpoint's 2024 State of the Phish rapport: 69% van Nederlandse werknemers gokt met security van organisaties

Proofpoint's 2024 State of the Phish rapport: 69% van Nederlandse werknemers gokt met security van organisaties

Proofpoint, publiceert vandaag de tiende editie van het jaarlijkse State of the Phish-rapport. Hieruit blijkt dat meer dan twee derde (69%) van Nederlandse werknemers hun organisaties bewust in gevaar brengt. Dit leidt tot ransomware- of malware-infecties, datalekken of financieel verlies. Ondanks een lichte daling van succesvolle phishing-aanvall1

Proofpoint: rechtshandhaving verstoort LockBit

Proofpoint: rechtshandhaving verstoort LockBit

Het wereldwijde rechtshandhavingsinitiatief voor het verstoren van ransomware-operaties, onder leiding van het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, is goed nieuws voor cyberverdedigers en organisaties die nog steeds last hebben van de gevolgen van LockBit-infecties.