Uber hield grootschalig datalek langere tijd stil

data-freeimages-malkowitch

Uber blijkt in 2016 te zijn getroffen door een cyberaanval, waarbij gegevens van ongeveer 50 miljoen klanten zijn gestolen. Het datalek werd eind 2016 ontdekt, maar is nu pas door Uber naar buiten gebracht.

Dit meldt Uber tegenover Bloomberg. Onder meer namen, e-mailadressen en telefoonnummers van Uber klanten zijn buitgemaakt. Creditcardgegevens of informatie over ritten zouden niet zijn gestolen. Ook de gegevens van ongeveer 7 miljoen Uber-bestuurders zijn toegankelijk geweest voor de aanvallers.

Lange tijd stilgehouden

Opvallend is dat dat datalek eind 2016 werd ontdekt, maar Uber nu pas aan de bel trekt. De aanvallers zouden toegang hebben gekregen tot de gegevens via een slecht beveiligde database. Het bedrijf houdt Chief Security Officer Joe Sullivan hiervoor verantwoordelijk; Uber meldt dat Sullivan nog deze week wordt ontslagen.

Ook meldt Uber 100.000 dollar te hebben betaald aan de cybercriminelen om de gestolen data te laten vernietigen. Of de data daadwerkelijk is vernietigd is echter niet te controleren.

Rechtszaak

Uber is enkele uren na de bekendmaking door boze klanten al aangeklaagd wegens nalatigheid. Alle getroffen Amerikaanse chauffeurs en klanten van Uber worden in deze rechtszaak vertegenwoordigd.

Lees ook
De digital decade: wat betekent dit voor de EU, de infrastructuur en de digitale diensten van morgen?

De digital decade: wat betekent dit voor de EU, de infrastructuur en de digitale diensten van morgen?

Het Belgisch voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie prioriteert de digitale transitie in 2024. Wat kunnen we verwachten van de toekomst? Hoe zal technologie ten dienste staan van burgers en organisaties?

"Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams"

"Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams"

In het recente onderzoek 'Het portret van de moderne informatiesecurityprofessional' deed Kaspersky onderzoek naar het wereldwijde tekort aan cybersecuritypersoneel. Zo onderzocht het de exacte redenen waarom bedrijven te weinig cybersecuritydeskundigen hebben.

Proofpoint gaat dataverlies via email tegen met kracht van AI op basis van gedrag

Proofpoint gaat dataverlies via email tegen met kracht van AI op basis van gedrag

Proofpoint Inc., kondigt de algemene beschikbaarheid aan van Adaptive E-mail Data Loss Prevention (DLP), voor het automatisch detecteren en voorkomen van onbedoeld en opzettelijk dataverlies via email – voordat het een kostbare fout wordt voor organisaties.