Ex-medewerker van Chinese PayPal-concurrent verkoopt 20 GB aan klantgegevens

Een voormalig medewerker van de Chinese PayPal-concurrent Alipay heeft 20 GB aan klantgegevens doorverkocht aan e-commercebedrijven. Het zou gaan om telefoonnummers, huisadressen, e-mailadressen en aankopen van klanten van Alipay.

China Daily meldt dat de ex-medewerker de klantgegevens zelf heeft gestolen bij het bedrijf. De man zou vervolgens hulp heeft gekregen van anderen bij de verkoop van de data. Alipay heeft een onderzoek in gesteld naar de diefstal en maakt excuses naar zijn klanten. Het bedrijf heeft aangifte gedaan bij de Chinese politie en extra beveiligingsmaatregelen genomen om verdere diefstal van data te voorkomen.

De ex-medewerker zit samen met twee medeverdachten in de Chinese cel in afwachting van zijn rechtszaak. ZDnet meldt dat deze medeverdachten twee IT-professionals zijn die hebben geholpen bij de verkoop van de gestolen data. Het is onduidelijk of de mannen ook daadwerkelijk door de Chinese rechter gestraft zullen worden. Dit namelijk alleen mogelijk als de Chinese rechter Alipay eerst erkent als financieel instituut. Ook Alipay kan in dit geval een boete opgelegd krijgen.

Meer over
Lees ook
Bolletje kiest voor het veilige communicatieplatform van Zivver

Bolletje kiest voor het veilige communicatieplatform van Zivver

Zivver, leider op het gebied van veilige communicatie-oplossingen, maakt bekend dat Bolletje heeft gekozen voor Zivvers veilige communicatieplatform. Hierdoor kunnen alle 200 werknemers met een mailaccount op een veilige en gebruiksvriendelijke wijze privacygevoelige informatie delen.

Wat is de werkelijke ROI van e-mailbeveiligingssystemen?

Wat is de werkelijke ROI van e-mailbeveiligingssystemen?

Afgelopen jaar onderzocht Zivver hoe werknemers omgaan met de verschillende, vaak nieuwe, mogelijkheden om op afstand samen te werken en te communiceren. Het onderzoek ‘Freedom to Focus’ rapporteert dat meer dan 50% van de werknemers in de afgelopen twee jaar het aantal en het soort samenwerkingstools in hun bedrijf heeft zien toenemen.

30% van de patiënten maakt zich zorgen over privacy e-healthdiensten

30% van de patiënten maakt zich zorgen over privacy e-healthdiensten

93 procent van de Europese medische organisaties heeft e-health-oplossingen geïmplementeerd, zoals monitoring op afstand via wearable devices en realtime communicatie met patiënten. Dit blijkt uit onderzoek van Kaspersky onder 389 zorgorganisaties uit 36 landen, waaronder 99 zorgverleners uit Europa en 10 in Nederland, naar het gebruik van e-healt1