Campagne Alert Online van start

Deze week gaat de campagne Alert Online van start.  De campagne wijst Nederlandse bedrijven en burgers op digitale risico’s en brengt allerlei security gerelateerde onderwerpen onder de aandacht.

120 partners uit de publieke en private sector werken mee aan de campagne Alert Online, die van 26 oktober tot en met 6 november loopt. Het is de vierde editie van Alert Online, met dit jaar als thema ‘Digitaal verantwoord ondernemen’. De campagne heeft als doel kennis over en bewustwording rond online veiligheid te vergroten. Daarnaast moet de campagne burgers en organisaties stimuleren maatregelen te nemen om hun digitale veiligheid te vergroten.

Aftrap

De aftrap van de week vindt vandaag plaats. Staatssecretaris Dijkhoff geeft in het hoofdkantoor van VNO-NCW en MKB-Nederland in Den Haag het startschot voor de campagne. De staatssecretaris maakt tijdens de aftrap ook de resultaten bekend van het jaarlijkse onderzoek naar het niveau van cybersecurity bij verschillende doelgroepen. De campagne wordt georganiseerd door ECP Platform voor de Informatiesamenleving en de NCTV.

De komende twee weken wordt onder andere een radiospotje uitgezonden over cryptoware of ransomware. In het spotje wordt uitgelegd wat ransomware is, hoe de malware te werk gaat en wat gebruikers die doelwit worden van ransomware kunnen doen om zichzelf te verdedigen. De radiospot is via de website van Alert Online alvast te beluisteren.

Lees ook
Sora: een historische ontwikkeling, maar mét beveiligingsrisico’s

Sora: een historische ontwikkeling, maar mét beveiligingsrisico’s

De introductie van Sora door OpenAI markeert een mijlpaal in videobewerking. De revolutionaire technologie is opwindend, maar roept tegelijkertijd vragen op over de gevolgen van de rol van AI bij het maken van digitale content en cybersecurity.

Terugblik met Remco Geerts van Tesorion

Terugblik met Remco Geerts van Tesorion

InfosecurityMagazine bestaat tien jaar. Wat is er in die tijd veranderd? Die vraag is voorgelegd aan Remco Geerts. Remco is bij Tesorion verantwoordelijk voor strategie en innovatie. Hij zit ruim 25 jaar in de sector. Hierdoor is hij niet alleen de juiste persoon voor die functie, maar ook voor dit interview.

Orange Cyberdefense: deze 7 veelgemaakte fouten maken OT-omgevingen kwetsbaar

Orange Cyberdefense: deze 7 veelgemaakte fouten maken OT-omgevingen kwetsbaar

Volgens onderzoek van Orange Cyberdefense was de maakindustrie het afgelopen jaar het grootste doelwit van cyberaanvallen: bijna 33 procent trof deze sector. Al jaren is deze industrie het vaakst getroffen. Jeroen Wijnands, Head of OT Security bij Orange Cyberdefense, ziet bij het gros van deze bedrijven dezelfde misstappen. Dit zijn volgens hem d1