Vier miljoen klanten van Britse provider getroffen door datadiefstal

De Britse telecom- en internetprovider TalkTalk, onderdeel van AOL, is doelwit geworden van een cyberinbraak. Aanvallers hebben toegang gekregen tot privégegevens van vier miljoen TalkTalk-gebruikers.

In eerste instantie leek het erop dat de aanvallers creditcardgegevens van klanten in handen hadden gekregen. TalkTalk heeft inmiddels echter op zijn website klanten gerustgesteld dat de aanval minder erg is dan in eerste instantie het geval leek. De aanval zou uitsluitend gericht zijn geweest op de website van de provider, waar geen volledige creditcardnummers worden opgeslagen. TalkTalk verwacht dan ook niet dat de aanvallers misbruik kunnen maken van de financiële gegevens van klanten.

Desondanks adviseert het bedrijf klanten zich aan te melden voor kredietmonitoring, waarmee misbruik van hun financiële gegevens opgespoord kan worden. Het bedrijf heeft hiervoor een deal gesloten met het bedrijf Noddle en biedt klanten 12 maanden lang gratis kredietmonitoring aan. De zaak wordt onderzocht door de Britse politie.

Lees ook
Hackers misbruiken onwaakzaamheid over bekende kwetsbaarheid in netwerktijdprotocol

Hackers misbruiken onwaakzaamheid over bekende kwetsbaarheid in netwerktijdprotocol

Sommige kwetsbaarheden worden zo weinig misbruikt dat eigenlijk niemand er aandacht aan besteed. Een voorbeeld hiervan is NTP-servers. Cybercriminelen hebben onverwachts een flinke hoeveelheid aanvallen op netwerktijdprotocol (NTP)-servers uitgevoerd, waardoor zij allerlei servers van grote bedrijven konden neerhalen. Symantec meldt een plotselin1

Ex-medewerker van Chinese PayPal-concurrent verkoopt 20 GB aan klantgegevens

Ex-medewerker van Chinese PayPal-concurrent verkoopt 20 GB aan klantgegevens

Een voormalig medewerker van de Chinese PayPal-concurrent Alipay heeft 20 GB aan klantgegevens doorverkocht aan e-commercebedrijven. Het zou gaan om telefoonnummers, huisadressen, e-mailadressen en aankopen van klanten van Alipay. China Daily meldt dat de ex-medewerker de klantgegevens zelf heeft gestolen bij het bedrijf. De man zou vervolgens hu1

Rechter oordeelt over nalatigheid bij fraude met internetbankieren

Rechter oordeelt over nalatigheid bij fraude met internetbankieren

De nieuwe uniforme veiligheidsregels voor online bankieren moeten duidelijkheid geven. Financieel consulent Peter Beszelsen waarschuwde echter in een column in De Telegraaf dat slachtoffers van fraude met internetbankieren voortaan zelf moeten bewijzen dat zij zich aan de regels van banken hebben gehouden. Minister van Financiën Jeroen Dijsselbloe1