Transparantie over dataprivacy leidt tot meer vertrouwen

Nederlanders hechten groot belang aan dataprivacy en hun online veiligheid. Tegelijkertijd maken bijna drie op de vier mensen zich zorgen of bedrijven hun data wel goed genoeg beschermen en of ze deze niet doorverkopen aan derde partijen. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Peil.nl in opdracht van Interxion, een toonaangevende Europese leverancier op het gebied van cloud- en carrier-neutrale datacenterdiensten onder ruim 500 Nederlanders. ‘Bedrijven zouden transparanter moeten zijn om dit wantrouwen bij hun klanten weg te nemen’, zegt Michael van den Assem, Algemeen Directeur van Interxion Nederland.

interxion Uit het onderzoek komt naar voren dat Nederlanders vier maal zoveel belang hechten aan hun privacy dan aan het delen van persoonlijke zaken via social media en het ontvangen van gepersonaliseerde aanbiedingen. Tegelijkertijd maakt 69 procent van de Nederlanders zich zorgen tot ernstig zorgen of hun gegevens wel veilig zijn en of hun dataprivacy afdoende wordt gewaarborgd door bedrijven. Bij een bijna even groot percentage (65%) bestaat de vrees dat bedrijven persoonlijke gegevens doorverkopen aan derde partijen.

De zorgen van mensen lijken voor een belangrijk deel voort te komen uit onwetendheid (79%) over wat bedrijven en organisaties wel en niet met hun persoonlijke gegevens mogen doen en daadwerkelijk doen. Ook geeft 45 procent van de ondervraagden aan dat ze niet weten of dezelfde wet- en regelgeving geldt voor data die bij een Nederlandse dan wel buitenlandse cloud service provider wordt opgeslagen, terwijl ook nog eens 10 procent er ten onrechte ervan uitgaat dat in beide gevallen dezelfde wet- en regelgeving van toepassing is.

Naar aanleiding van de onderzoeksresultaten stelt Van den Assem dat bedrijven er goed aan om na te denken over dit soort kwesties: ‘Gelet op het belang dat mensen aan de privacy en bescherming van hun data toekennen, in combinatie met de beperkte kennis en het wantrouwen op dit gebied, zouden bedrijven er goed aan doen om duidelijk en transparant te zijn over de wijze waarop zij de algemene wet- en regelgeving hebben doorvertaald naar hun privacybeleid. Als ze daarbij ook nog achtergrondinformatie geven, bijvoorbeeld dat ze gekozen hebben voor een Nederlandse of Europese aanbieder vanwege de Amerikaanse Freedom Act, dan hebben ze daarmee een belangrijke enabler voor vertrouwen in handen.’

Meer over
Lees ook
ABN AMRO: Cyberdreiging onder mkb'ers flink toegenomen

ABN AMRO: Cyberdreiging onder mkb'ers flink toegenomen

Steeds meer bedrijven in Nederland hebben wel eens te maken gehad met cybercriminaliteit, zo blijkt uit onderzoek van ABN AMRO onder 233 zakelijke klanten die eind- of medeverantwoordelijk zijn voor de cyberveiligheid van hun bedrijf. In 2023 geldt dit voor meer dan driekwart van de bedrijven, terwijl dit begin vorig jaar nog bij ‘slechts’ 45 proc1

Qualys Threat Research brengt 2,3 miljard kwetsbaarheden in IT-middelen aan het licht

Qualys Threat Research brengt 2,3 miljard kwetsbaarheden in IT-middelen aan het licht

Qualys detecteerde in 2022 wereldwijd meer dan 2,3 miljard kwetsbaarheden in IT-middelen. Cybercriminelen maken hier steeds opportunistischer en flexibeler misbruik van om succesvolle aanvallen uit te voeren. Dit blijkt uit het 2023 TruRisk Research Report van de Qualys Threat Unit (TRU)

Arctic Wolf Annual Threat Report: brede aanvallen en innovatieve tactieken worden de norm in een turbulent cyberdreigingslandschap

Arctic Wolf Annual Threat Report: brede aanvallen en innovatieve tactieken worden de norm in een turbulent cyberdreigingslandschap

Een gebrek aan multi-factor authenticatie (MFA) leidde tot meer BEC-aanvallen in 2022. Dit is een van de uitkomsten van het nieuwe jaarlijkse Arctic Wolf Labs Threat Report. 2022 was een turbulent jaar met veel dreigingen. Zo verstoorde de invasie van Rusland in Oekraïne de activiteiten van de belangrijkste ransomware groepen en werden de kwetsbaa1