Transparantie over dataprivacy leidt tot meer vertrouwen

Nederlanders hechten groot belang aan dataprivacy en hun online veiligheid. Tegelijkertijd maken bijna drie op de vier mensen zich zorgen of bedrijven hun data wel goed genoeg beschermen en of ze deze niet doorverkopen aan derde partijen. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Peil.nl in opdracht van Interxion, een toonaangevende Europese leverancier op het gebied van cloud- en carrier-neutrale datacenterdiensten onder ruim 500 Nederlanders. ‘Bedrijven zouden transparanter moeten zijn om dit wantrouwen bij hun klanten weg te nemen’, zegt Michael van den Assem, Algemeen Directeur van Interxion Nederland.

interxion Uit het onderzoek komt naar voren dat Nederlanders vier maal zoveel belang hechten aan hun privacy dan aan het delen van persoonlijke zaken via social media en het ontvangen van gepersonaliseerde aanbiedingen. Tegelijkertijd maakt 69 procent van de Nederlanders zich zorgen tot ernstig zorgen of hun gegevens wel veilig zijn en of hun dataprivacy afdoende wordt gewaarborgd door bedrijven. Bij een bijna even groot percentage (65%) bestaat de vrees dat bedrijven persoonlijke gegevens doorverkopen aan derde partijen.

De zorgen van mensen lijken voor een belangrijk deel voort te komen uit onwetendheid (79%) over wat bedrijven en organisaties wel en niet met hun persoonlijke gegevens mogen doen en daadwerkelijk doen. Ook geeft 45 procent van de ondervraagden aan dat ze niet weten of dezelfde wet- en regelgeving geldt voor data die bij een Nederlandse dan wel buitenlandse cloud service provider wordt opgeslagen, terwijl ook nog eens 10 procent er ten onrechte ervan uitgaat dat in beide gevallen dezelfde wet- en regelgeving van toepassing is.

Naar aanleiding van de onderzoeksresultaten stelt Van den Assem dat bedrijven er goed aan om na te denken over dit soort kwesties: ‘Gelet op het belang dat mensen aan de privacy en bescherming van hun data toekennen, in combinatie met de beperkte kennis en het wantrouwen op dit gebied, zouden bedrijven er goed aan doen om duidelijk en transparant te zijn over de wijze waarop zij de algemene wet- en regelgeving hebben doorvertaald naar hun privacybeleid. Als ze daarbij ook nog achtergrondinformatie geven, bijvoorbeeld dat ze gekozen hebben voor een Nederlandse of Europese aanbieder vanwege de Amerikaanse Freedom Act, dan hebben ze daarmee een belangrijke enabler voor vertrouwen in handen.’

Meer over
Lees ook
Cybersecuritymonitor 2022 namens Digital Trust Center

Cybersecuritymonitor 2022 namens Digital Trust Center

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft voor het zesde jaar op rij de Cybersecuritymonitor uitgebracht. Deze publicatie wordt mede op verzoek van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) gemaakt. Dit rapport geeft inzicht in de actuele stand van zaken rond de cyberweerbaarheid van bedrijven en huishoudens in Nederland.

Bedrijven die cybersecurity afstemmen op bedrijfsdoelstellingen zien omzetgroei

Bedrijven die cybersecurity afstemmen op bedrijfsdoelstellingen zien omzetgroei

Bedrijven die cybersecurity afstemmen op hun bedrijfsdoelstellingen kunnen aanzienlijk besparen op de kosten van cyberaanvallen en tegelijkertijd hun omzetgroei verhogen en hun marktaandeel vergroten, blijkt uit nieuw onderzoek van Accenture. Dit belangrijke inzicht komt naar voren in een tijd waarin we een wereldwijde toename van cyberaanvallen w1

Verizon 2023 Data Breach Investigations Report: frequentie en kosten van social engineering-aanvallen rijzen de pan uit

Verizon 2023 Data Breach Investigations Report: frequentie en kosten van social engineering-aanvallen rijzen de pan uit

Verizon Business publiceert de 16e editie van zijn ‘Data Breach Investigations Report’ (2023 DBIR). Het bedrijf analyseerde 16.312 beveiligingsincidenten en 5.199 datalekken. Een van de belangrijkste conclusies is dat de kosten van ransomware de pan uit rijzen. Deze malware versleutelt de data van organisaties en vraagt hen om losgeld in ruil voor1