Ransomware-criminelen willen best onderhandelen over prijs

Ransomware-criminelen doen er alles aan om hun slachtoffers zo goed mogelijk van dienst te zijn. Vaak loont het dan ook over de prijs te onderhandelen. Dit concludeert F-Secure na een experiment met vijf moderne ransomware-varianten.

Het beveiligingsbedrijf beoordeelde de 'klantervaring' van de ransomware, van het scherm waarin om losgeld wordt gevraagd tot de interactie met de cybercriminelen. Het experiment staat beschreven in het rapport Evaluating the Customer Journey of Crypto-Ransomware and the Paradox Behind It.

De belangrijkste resultaten:

  • Het lukte ons 'slachtoffer' om in contact te komen met vier van de vijf ransomware-bendes. Bij een van de varianten bleef een reactie uit.
  • Drie van de vier overgebleven bendes waren bereid om over de prijs te onderhandelen. We kregen gemiddeld 29 procent korting op het oorspronkelijke bedrag.
  • Deze cybercriminelen hanteren geen keiharde deadlines. De vier bendes gingen allemaal akkoord met uitstel van betaling van het losgeld.
  • Een van de bendes claimde door een bedrijf te zijn ingehuurd om een ander bedrijf te hacken. Is dit een grapje of een duistere nieuwe bedreiging?
  • De ransomware-families met de meest professionele gebruikersinterface hebben niet per se de beste klantenservice.

Het rapport illustreert de ransomware-paradox: aan de ene kant zijn de daders nietsontziende criminelen, maar aan de andere kant moeten ze een vertrouwensband opbouwen met hun slachtoffers. Want als hun service onder de maat is, wordt de kans op betaling kleiner. Ransomware-bendes opereren daarom op vergelijkbare wijze als bedrijven. Ze bouwen gebruiksvriendelijke websites, stellen handige lijsten met veelgestelde vragen op, bieden een 'probeerperiode' voor de encryptie aan en hebben zelfs supportpagina's waarop je met een medewerker kunt chatten.

"Vrijwel dagelijks lees je over aanvallen met ransomware en de laatste tijd wordt zelfs het woord 'epidemie' gebruikt", zegt Sean Sullivan, Security Advisor bij F-Secure. "Met dit experiment wilden we ransomware vanuit een ander perspectief bekijken, maar mensen en bedrijven er ook vooral nogmaals op wijzen wat ze kunnen doen om een ransomware-besmetting te voorkomen. Stel updates niet uit, gebruik goede securitysoftware, wees voorzichtig met e-mail en het allerbelangrijkste: maak regelmatig back-ups. Zo beperk je de schade als het toch misgaat."

F-Secure
Meer over
Lees ook
Ransomware neemt bestanden op SD-kaart van Android-smartphones in gijzeling

Ransomware neemt bestanden op SD-kaart van Android-smartphones in gijzeling

Nieuwe Android-ransomware neemt bestanden die op de SD-kaart van smartphones staan in gijzeling en eist losgeld. De bestanden worden door de ransomware versleuteld, waarna slachtoffers 16 euro losgeld moeten betalen. De ransomware is op ondergrondse marktplaatsen te koop. De malware is ontdekt door het anti-virusbedrijf ESET. Beveiligingsonderzoek1

Makers van Bitcrypt-ransomware blunderen door zwakkere encryptie te gebruiken

Makers van Bitcrypt-ransomware blunderen door zwakkere encryptie te gebruiken

De cybercriminelen achter de Bitcrypt-ransomware hebben een flinke blunder gemaakt. De nieuwe ransomware versleutelt data op computers en eist vervolgens losgeld. Door een fout van de cybercriminelen is de data echter gewoon te redden zonder losgeld te betalen. Wie geïnfecteerd wordt met Bitcrypt krijgt de boodschap te zien dat zijn data is versle1

Europol: 'Ransomware is een miljoenenbusiness'

Europol: 'Ransomware is een miljoenenbusiness'

Het in gijzeling nemen van data van zowel bedrijven als consumenten en eisen van losgeld is een miljoenenbusiness. Tienduizenden slachtoffers van ransomware hebben inmiddels losgeld betaald. Dit stelt Europol, dat in samenwerking met het Nederlandse Nationale High Tech Crime Unit (NHTCU) ransomware heeft onderzocht. De opsporingsinstanties stellen1