Rabobank moet schade door phishing deels vergoeden
Rabobank moet de schade die twee klanten door phishing hebben geleden deels vergoeden. De bank zou onvoldoende maatregelen om bescherming te bieden tegen phishing.
De zaak draait om twee klanten die los van elkaar getroffen zijn door phishing. Bij de eerste klant maakte criminelen bijna 29.000 euro buit, terwijl de tweede klant werd opgelicht voor 42.000 euro.
Grove nalatigheid
De Geschillencommissie van Kifid stelt dat de getroffen klanten grof nalatig hebben gehandeld. In beginsel zijn de klanten in haar ogen dan ook volledig aansprakelijk voor de geleden schade. De commissie stelt echter ook dat de Rabobank onvoldoende maatregelen heeft getroffen om consumenten te beschermen tegen deze vorm van fraude. Klanten zijn daardoor te gemakkelijk slachtoffer geworden van de criminelen.
De Rabobank moet daarom van de commissie de schade die de twee getroffen klanten hebben geleden deels vergoeden. De bank moet aan de eerste klant een bedrag van 21.500 euro vergoeden van de in totaal 29.000 euro geleden schade vergoeden. De overige 7.500 euro schade komt voor rekening van de klant. De tweede klant kan een schadevergoeding van 37.000 euro tegemoet zien. Deze klant moet een schadepost van 5.000 euro voor rekening nemen. In beide gevallen gaat het om een bindende uitspraak van de Geschillencommissie.