Privégegevens van 20.000 Nederlandse autokopers inzichtelijk door datalek

data-freeimages-malkowitch

De privégegevens van 20.000 Nederlandse autokopers zijn via internet toegankelijk geweest. Dit was mogelijk door een fout in de website van kredietverstrekker AutoCash.

Dit meldt RTL Nieuws op basis van een tipgever. Deze geeft aan het lek al maanden geleden te hebben aangekaart bij de softwareleverancier, maar dat het lek niet is gedicht. RTL Z controleerde het lek en kon de gegevens van minstens 400 mensen inzien. Inmiddels is het lek gedicht.

URL wijzigen

Het probleem bevond zich in de online portaal van AutoCash, waar autodealers klanten met een krediet kunnen beheren. Na ingelogd te zijn op dit portaal kunnen kwaadwillenden door cijfers in de URL te wijzigen privégegevens inzien van andere personen die bij het platform zijn geregistreerd.

Door het lek waren ondermeer de maandelijkse krediet- of leasekosten en het IBAN-rekeningnummers, evenals de volledige naam, het woonadres en het telefoonnummers van personen in te zien. Daarnaast werd bij een deel van de klanten ook het netto maandsalaris, de hoogte van de huur of hypotheek en of zij alimentatie betalen getoond.

Melding bij Autoriteit Persoonsgegevens

AutoCash is onderdeel van Volkswagen Pon Financial Services, een samenwerking tussen Volkswagen en de Nederlandse auto-importeur Pon. Een woordvoerder van Volkswagen Pon Financial Services bevestigt aan RTL Nieuws dat het datalek inmiddels is gedicht en melding wordt gemaakt bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Het bedrijf zegt te betreuren dat RTL ons op het datalek heeft moeten wijzen en zegt de bescherming van klantgegevens aan te scherpen.

Meer over
Lees ook
30% van de patiënten maakt zich zorgen over privacy e-healthdiensten

30% van de patiënten maakt zich zorgen over privacy e-healthdiensten

93 procent van de Europese medische organisaties heeft e-health-oplossingen geïmplementeerd, zoals monitoring op afstand via wearable devices en realtime communicatie met patiënten. Dit blijkt uit onderzoek van Kaspersky onder 389 zorgorganisaties uit 36 landen, waaronder 99 zorgverleners uit Europa en 10 in Nederland, naar het gebruik van e-healt1

Sluit donderdag 2 december aan bij uw lokale PrivacyConnect Chapter Chair community

Sluit donderdag 2 december aan bij uw lokale PrivacyConnect Chapter Chair community

De Chapter meetings richten zich op de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van privacyregelgeving, waaronder CCPA, CPRA, Schrems II en LGPD, en voorzien van panels van privacy professionals om operationele best practices te bespreken.

Deep Instinct: organisaties doen er twee werkdagen over om op beveiligingsincidenten te reageren

Deep Instinct: organisaties doen er twee werkdagen over om op beveiligingsincidenten te reageren

Deep Instinct, de aanbieder van het eerste en enige op deep learning gebaseerde security-framework, publiceert vandaag zijn halfjaarlijkse Voice of SecOps Report. Uit dit rapport blijkt dat organisaties gemiddeld 17,2 uur nodig hebben om op een cyberaanval te reageren, oftewel twee werkdagen. Wereldwijd ligt dit gemiddeld nog hoger, namelijk 20.91