Phishingmails over apenpokkenvirus in omloop

mimecast2021

Cybercriminelen versturen phishingmails over het apenpokkenvirus aan bedrijven. In de e-mails staat dat de medewerkers een training over de voorzorgsmaatregelen tegen het virus moeten doorlopen. Het gaat om een wereldwijde phishingcampagne, zo waarschuwt cyberbeveiliger Mimecast.

Sinds begin mei zijn in Europa honderden besmettingen met apenpokken vastgesteld. Ook in Nederland zijn enkele tientallen gevallen gemeld. Nu blijkt dat cybercriminelen het virus misbruiken om inloggegevens voor bedrijfssystemen te stelen. Mimecast heeft inmiddels zo’n 1600 phishingmails over het apenpokkenvirus gedetecteerd. Vooral Britse en Amerikaanse organisaties zijn doelwit.

 

De phishingmail is gericht aan medewerkers. Hun werkgever zou alle ontwikkelingen rondom het apenpokkenvirus nauwgezet volgen, inclusief updates van officiële instanties zoals de Wereldgezondheidsorganisatie. De training is zogenaamd bedoeld om medewerkers te informeren over het virus en hen hiertegen te beschermen. De e-mail eindigt met een link: ‘Klik hier voor de verplichte veiligheidstraining over apenpokken’. In werkelijkheid leidt de link naar een nagemaakte loginpagina voor Office 365. 

 

Het apenpokkenvirus krijgt veel media-aandacht, dus het is niet verrassend dat cybercriminelen erop inhaken”, zegt Tim Campbell, hoofd threat intelligence analysis bij Mimecast. “Ze misbruiken de angst voor het virus om hun phishingmails relevanter te maken. Omdat dit een interne e-mail lijkt, wordt de kans groter dat medewerkers op de link klikken en hun inloggegevens invullen. Eén moment van onoplettendheid is genoeg.”

 

Volgens Campbell onderstreept deze phishingcampagne het belang van security-awarenesstrainingen. “Uit onderzoek van Mimecast blijkt dat 36 procent van de datalekken begint bij een phishingaanval. Het is dan ook cruciaal om uw personeel regelmatig te trainen in gevaarherkenning. Zo verkleint u de kans dat zij in dit soort gewiekste phishingmails trappen.”

Meer over
Lees ook
Jongeren zijn extra kwetsbaar voor phishing

Jongeren zijn extra kwetsbaar voor phishing

Nederlandse jongeren en jongvolwassenen worden bovengemiddeld vaak slachtoffer van phishing. Ze trappen vaker in phishingmails en lopen hierbij ook vaker financiële schade op. Tegelijkertijd onderschatten jongeren de kans dat zij slachtoffer worden van bijvoorbeeld identiteitsfraude en gegevensverlies door een datalek. Dat blijkt uit een grootscha1

Significante stijging cyberaanvallen op mobiele gebruikers tijdens feestdagen

Significante stijging cyberaanvallen op mobiele gebruikers tijdens feestdagen

In veel smishing-verzoeken worden er om creditcardgegevens gevraagd om een probleem op te lossen dat verband zou hebben met de aankoop of levering van een niet-bestaand artikel. In andere gevallen proberen aanvallers persoonlijke informatie te stelen via een URL of landingspagina.

Retailers stellen Nederlandse consumenten bloot aan e-mailfraude tijdens feestdagen

Retailers stellen Nederlandse consumenten bloot aan e-mailfraude tijdens feestdagen

Proofpoint, een toonaangevend cybersecurity- en compliancebedrijf, presenteert nieuw onderzoek waaruit blijkt dat slechts 30% van Nederlands grootste retailers het aanbevolen en strengste niveau van DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting & Conformance) heeft geïmplementeerd. Dit niveau - reject mode - beschermt hen tegen cybercrimin1