'NSA en GCHQ luisteren Angry Birds af'

spionage

De Amerikaanse geheime dienst NSA en en Britse inlichtingendienst GCHQ verzamelen informatie over mobiele apps die burgers gebruiken. Onder andere de populaire game Angry Birds zou door de inlichtingendiensten worden gebruikt om gebruikersprofielen samen te stellen.

Dit blijkt uit nieuwe documenten die NSA-klokkenluider Edward Snowden heeft vrijgegeven. Angry Birds is overigens slechts een voorbeeld. De geheime diensten zouden een groot aantal apps afluisteren om informatie te bemachtigen over gebruikers.

Gebruikersprofielen

De NSA zou nauw samenwerken met de GCHQ om informatie die door apps over gebruikers wordt verzameld te onderscheppen en te combineren in een uitgebreid profiel. Hierdoor krijgen de geheime diensten allerlei informatie in handen over gebruikers. Zo zouden zij aan de informatie kunnen afleiden wat de seksuele voorkeur is van een gebruiker.

Apps zijn over het algemeen voorzien van advertenties. Advertentieplatformen verzamelen allerlei informatie over gebruikers om adverteerders te kunnen bedienen. Deze data is echter ook voor geheime diensten van grote waarde. De informatie wordt door de advertentieplatformen vanuit de apps naar eigen servers verstuurd. De NSA en GCHQ tappen deze verbinding af en krijgen hierdoor de verzamelde informatie in handen.

Meer over
Lees ook
Netskope rapporteert stijging van 161 procent in bezoeken aan risicovolle apps en websites tijdens piek in thuiswerken

Netskope rapporteert stijging van 161 procent in bezoeken aan risicovolle apps en websites tijdens piek in thuiswerken

Netskope Cloud and Threat Report laat grote verschuiving in gebruikersgedrag zien nu gebruik van persoonlijke devices de norm is geworden

Zolder – een disruptieve nieuwkomer op de security markt

Zolder – een disruptieve nieuwkomer op de security markt

Sinds een paar maanden zijn er de Zoldersessions op YouTube waarmee het Nederlandse bedrijf Zolder.io dieper ingaat op actuele security ontwikkelingen en digitalisering in de brede zin. De video's waren een reden aan een van de vier oprichters, Erik Remmelzwaal, te vragen wat voor bedrijf het is. Remmelzwaal: “Zolder is een security research1

Merendeel van Nederlanders gelooft niet meer in volledige privacy in digitale tijdperk

Merendeel van Nederlanders gelooft niet meer in volledige privacy in digitale tijdperk

Ondanks alle ophef over vele dataschandalen meent 57 procent van de Nederlandse internetgebruikers dat volledige privacy in het huidige digitale tijdperk onmogelijk is. Dit blijkt uit nieuw internationaal onderzoek van Kaspersky Lab. Wat verder opvalt, is dat 32 procent van de consumenten geld accepteert in ruil voor toegang van volstrekt onbekend1