Nieuwe tool helpt begrijpelijke privacyvoorwaarden op te stellen

Veel privacyvoorwaarden zijn voor gebruikers moeilijk te begrijpen, waardoor zij in de praktijk vaak niet weten waarmee zij precies akkoord gaan. Een nieuwe website van het ministerie van Economische Zaken (EZ) moet hier verandering in gaan brengen. De tool geeft bedrijven de mogelijkheid in enkele stappen begrijpelijke privacyvoorwaarden op te stellen.

De tool helpt bedrijven hun privacyvoorwaarden kort te houden en op begrijpelijke wijze op te stellen. Bedrijven kunnen met behulp van een vragenlijst hun voorwaarden op papier zetten en vervolgens op hun website plaatsen. De Autoriteit Persoonsgegevens is betrokken geweest bij de bouw van de tool. Daarnaast meldt het ministerie van EZ dat de tool is getest door het MKB.

Lang en complex

Minister Kamp van EZ: “Privacyvoorwaarden kunnen lang en complex zijn. Steeds meer, vaak kleinere bedrijven, ontwikkelen diensten en producten waarbij rekening moet worden gehouden met privacy van consumenten. Met dit hulpmiddel kunnen bedrijven helder en beknopter aangeven wat ze met gegevens van consumenten willen doen. Het scheelt ze tijd en gedoe. Consumenten kunnen dan makkelijker inzien hoe omgegaan wordt met hun gegevens en zo zelf beter keuzes maken welke diensten en producten ze af willen nemen.”

De tool is hier te vinden op de website.

privacyvoorwaarden-ez-generator
Meer over
Lees ook
Succes Internet of Medical Things is afhankelijk van edge computing

Succes Internet of Medical Things is afhankelijk van edge computing

De zorg staat aan de vooravond van een technologische revolutie waarin artificial intelligence (AI) en edge computing een bepalende rol zullen spelen. Naar verwachting zal de implementatie van zorg-gerelateerde AI met 41,4 procent groeien naar een marktwaarde van 51,3 miljard dollar in 2027, terwijl de markt voor edge cloud computing naar verwach1

Merendeel van Nederlanders gelooft niet meer in volledige privacy in digitale tijdperk

Merendeel van Nederlanders gelooft niet meer in volledige privacy in digitale tijdperk

Ondanks alle ophef over vele dataschandalen meent 57 procent van de Nederlandse internetgebruikers dat volledige privacy in het huidige digitale tijdperk onmogelijk is. Dit blijkt uit nieuw internationaal onderzoek van Kaspersky Lab. Wat verder opvalt, is dat 32 procent van de consumenten geld accepteert in ruil voor toegang van volstrekt onbekend1

15,5% van de .nl-websites is voorzien van SSL-certificaat

15,5% van de .nl-websites is voorzien van SSL-certificaat

15,5% van de unieke websites op het topleveldomein .nl is voorzien van een SSL-certificaat. In totaal gaat het om 500.000 Nederlandse websites. Dit blijkt uit cijfers van Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN). Het topleveldomein .nl telt in totaal 3,6 miljoen unieke websites. In 757.000 van de gevallen gaat het om een zakelijke we1