Nederlandse banken doelwit van DDoS-aanvallen
Verschillende Nederlandse banken zijn de afgelopen dagen getroffen door Distributed Denial of Service (DDoS)-aanvallen. Het laatste slachtoffer is Rabobank, dat aangeeft maandagochtend doelwit te zijn van een dergelijke aanval. Het is niet bekend wie achter de aanvallen zit.
Rabobank geeft via Twitter aan 'hinder te ondervinden van DDoS-aanvallen. Rabo Mobielbankieren, Rabo Internetbankieren en IDEAL zijn hierdoor niet bereikbaar.
Update: Op dit moment ervaren wij hinder van DDoS aanvallen. Dit kan betekenen dat Rabo Mobielbankieren, Rabo Internetbankieren en iDEAL niet bereikbaar zijn. Nogmaals onze excuses voor het ongemak!
— Rabobank (@Rabobank) 29 januari 2018
ABN AMRO
Ook andere banken zijn afgelopen weekend getroffen door DDoS-aanvallen. Zo liet ABN AMRO op Twitter weten dat internetbankieren, mobiel bankieren, de website en iDeal moeilijk bereikbaar waren door een DDoS-aanval. Sinds zondagochtend zijn de diensten van de bank weer goed bereikbaar. Vrijdag werd ABN AMRO ook al getroffen door een storing, die eveneens internetbankieren, mobiel bankieren en IDEAL trof. De oorzaak van deze storing is onbekend.
De diensten van ABN AMRO zijn helaas niet beschikbaar of erg traag vanwege een zogenaamde DDoS-aanval. Lees hieronder het volledige bericht. Wij bieden onze excuses aan voor het ongemak. pic.twitter.com/uXarqJSfTO
— ABN AMRO (@ABNAMRO) 27 januari 2018
ING
ING werd zondagavond eveneens getroffen door een DDoS-aanval. Zowel MijnING, Mobiel Bankieren als IDEAL werden door de aanval getroffen en waren niet of slecht bereikbaar. De aanval werd rond middernacht afgeslagen, waarna de diensten weer goed bereikbaar waren.
Beschikbaarheid online bankieren staat onder druk vanwege een z.g. DDos-aanval. Wij bieden onze excuus aan voor het ongemak. Voor meer informatie zie hieronder: pic.twitter.com/RPVfHruE7S
— ING Nederland (@ingnl) 28 januari 2018